Search
Close this search box.

علل خارش گوش – 5 عامل ایجاد کننده خارش گوش به همراه درمان

خارش گوش

امروزه مشکل خارش گوش به اشکال مختلف، توسط بسیاری گزارش می شود. اولین و یکی از مهم ترین نکته هایی که به افراد دچار این عارضه می شوند باید گفت، این است  که به هیچ عنوان نگران نباشند.

احتمالا تعجب می کنید اگر بدانید که مشکل خارش گوش موضوعی بسیار شایع بوده و برای شنوایی شما هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهند کرد. چیزی که می تواند برای شما مشکل ساز شود و شنوایی شما را به خطر بیندازد، استفاده از اشیاء است. توجه کنید که شما به هیچ عنوان نبایستی از اشیاء خارجی برای خارش استفاده نمایید. در صورتی که این کار را تاکنون انجام داده اید، از هم اکنون به بعد آن را متوقف سازید.

چرا که خاراندن داخل گوش سبب می شود که پوست ظریف داخل گوش شما ملتهب گردد. در نتیجه این امر، خارش گوش شما نه تنها کم نمی شود بلکه افزایش نیز خواهد یافت. علاوه بر آن استفاده از اشیاء برای خاراندن سیستم شنوایی مشکل دیگری نیز برای شما ایجاد خواهد نمود. مشکل دیگر اینجاست که در اثر این کار ممکن است که شما به صورت جدی به پرده گوش خود آسیب رسانده و سبب پارگی آن گردید.

خارش گوش همچنین می تواند یکی از نشانه های عفونت گوش باشد.

با این حال در صورتی که عارضه ی شما مزمن است، به احتمال بسیار زیاد توسط یک درماتیت مزمن کانال گوش ایجاد گردیده است. درماتیت شوره و اگزما می توانند در هر دو گوش تاثیر بگذارند. خارش مجاری گوش گاهی به شدت شدید می شود و فرد را به کلی بیقرار می سازد. گوش اگرچه در مقایسه با یک دست یا یک پا بسیار کوچک است، اما پر از الیاف عصبی است. در نتیجه گوش سهم عادلانه ای از خارش خواهد داشت. حساسیت های مربوط به گوش می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. شما می بایست ابتدا علل خارش را درک نموده تا بتوانید به درمان آن کمک نمایید.

برای خارش گوش از جسم خارجی استفاده نکنید

‌طول مجرای گوش انسان کمتر از سه سانتی‌متر است. در انتهای این مجرا، پرده‌ی گوش قرار دارد که عضو حساس بدن و بسیار نازک است. ضخامت پرده‌ی گوش از ضخامت نایلون کیسه فریزر نیز کمتر است. تماس هر شی خارجی با آن منجر به پاره شدن پرده می‌شود. به همین خاطر، تحت هیچ شرایطی، برای خاراندن گوش، شئ خارجی درون مجرای شنوایی نکنید.
پاک کردن گوش

مواردی در مطب مشاهده می‌شود که فرد برای خارش گوش خود از وسایل باریک و نوک تیزی، همچون میله‌ی بافتنی، کلید، مداد، خودکار، سوزن استفاده کرده و درون مجرای گوش خود فرو می‌کند. این کار باعث آسیب جبران ناپذیری به مجرا و پرده‌ی گوش و دیگر قسمت‌های مختلف گوش می‌شود.

پاک کردن گوش
اول اینکه توصیه می‌شود، به هیچ عنوان گوش خود را با جسم خارجی نخارانید. دوم اینکه خاراندن زیاد گوش اعتیادآور بوده و باعث خارش بیشتر آن می‌شود. سوم اینکه در هنگام خارش مداوم و آزاردهنده‌ی گوش حتما باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا با انجام معاینه و نیز آزمایشات شنوایی تحت نظر ادیولوژیست، علت دقیق خارش گوش معلوم و به صورت علمی و منطقی برطرف گردد.

خارش گوش نشانه چیست؟

می تواند علل مختلفی داشته باشد. با این حال در این جا سعی می کنیم که علل عمده خارش گوش را برای شما شرح دهیم. برخی از این علل عبارتند از:

  • پوست خشک

پوست خشک، می تواند علتی برای خارش گوش شما باشد. در حقیقت اگر گوش شما به اندازه کافی موم تولید نکند، پوست گوش شما خشک و خارش دار خواهد شد. موم گوش اثرات روان کننده داشته و نبود آن می تواند منجر به خارش گوش شود. در این حالت حتی ممکن است که موجه خارج شدن پوسته از گوش خود شوید.

  • درماتیت کانال گوش

درماتیت کانال گوش، هنگامی اتفاق می افتد که پوست داخل و اطراف کانال گوش ملتهب گردد. درماتیت کانال گوش، می تواند به علت واکنش آلرژیک بدن شما رخ دهد. مثلا واکنش بدن شما به محصولات زیبایی و یا فلزات گوشواره! نوع دیگر درماتیت اگزماتوئیت است که علل آن ناشناخته می باشد.

  • اوتیت میانی و خارش

عفونت گوش یا اوتیت میانی، از مواردی هستند که می توانند سبب درد گوش و خارش آن شوند. این مورد، یک نوع بیماری است که منجر به التهاب گوش خارجی مثلا در شناگران رخ می دهد. در این حالت، کانال گوش خارجی دچار عفونت شده و این عفونت می تواند به قرمزی و تورم بیانجامد.

  • استفاده از وسایل کمک شنوایی

یکی از عواملی که می تواند سبب به دام افتادن آب در گوش گردد، استفاده از انواع سمعک است. هم چنین ممکن است که بدن نسبت به سمعک واکنش آلرژیک نشان دهد. علاوه بر همه این ها، اتصالات سمعک نیز می توانند بر مناطق خاصی از گوش فشار آورده و سبب خارش گوش گردند. همچنین اگر سمعک مورد استفاده شما شکسته است یا مشکل دارد، می بایست در اسرع وقت برای تعمیر سمعک خود اقدام فرمایید. سمعک همچنین می تواند موجب تجمع جرم گوش شده و علائم خارش ایجاد کند.

  • پسوریازیس و خارش گوش

پسوریازیس یک نوع بیماری پوستی بوده که نسبتا شایع می باشد. در این بیماری یک راش قرمز روی پوست توسعه می یابد. این بیماری می تواند بر روی قطعات بیش تر قابل رویت بدن رخ داده و البته می تواند داخل گوش نیز ظاهر گردد. در نتیجه شخص احساس خارش در گوش خود احساس خواهد نمود.

دیگر نشانه های خارش گوش

همان گونه که گفتیم، در حقیقت خارش گوش احساس تحریک کننده و آزاردهنده ای در نقطه ای که شما با خاراندن آن احساس راحت می کنید. البته توجه کنید که در حقیقت شما در صورت خاراندن آن احساس بدتری خواهید داشت. در مواردی که عفونت علت خارش گوش باشد، خارش گوش همراه با علائمی همچون تب، تورم و ترشح از گوش خواهد بود.

درمان خارش مجرای شنوایی

درمان خارش گوش، معمولا به دلیل اختلال در سلامت پوست رخ خواهد داد. این امر، شامل مشکلات با واکس گوش، آب اضافی در گوش و ذرات خارجی باقی مانده در گوش بوده و درمان نیز به دنبال رفع این موارد خواهد بود. با این حال اگر فکر می کنید که خارش گوش شما در نتیجه نوعی حساسیت است، سعی کنید که از استفاده از هرگونه محصولات محرک حساسیت همانند گوشواره های جدید و محصولات جدید خودداری فرمایید.

شما می بایست قبل از قرار دادن پمادها و قطره برای گوش خود، حتما با پزشک خود مشورت نمایید. توجه داشته باشید که وارد کردن شیء خارجی به گوش، می تواند سبب تحریک التهاب و بدتر شدن مشکلات گوش شما شود. به همین جهت اکیدا توصیه می کنیم که از هر گونه خوددرمانی بپرهیزید! مخصوصا اگر پرده گوش شما آسیب دیده است، شما نبایست از هیچ گونه پماد و قطره برای گوش خود استفاده نمایید. مگر این که پزشک شما آن را نسخه کرده باشد.

از جمله مواردی که ممکن است پزشک برای درمان خارش گوش تجویز کند

  • پماد آنتی بیوتیک
  • روغن بچه برای نرم کردن پوست
  • پماد استروئید موضعی به جهت تسکین التهاب پوست. مانند کرم هیدروکورتیزون یک درصد یا کرم بتامتازون ۰٫۱ درصد
  • محلول رقیق شده از الکل، پراکسید هیدروژن و یا اسید استیک
  • محلول رقیق شده از الکل، اسید استیک، یا پراکسید هیدروژن

در بعضی موارد، همانند زمانی که خارش همراه با تب و یا تخلیه شدن خون یا چرک از گوش می باشد، ممکن است پزشک شما، آنتی بیوتیکی برای از بین بردن عفونت نیز تجویز نماید.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *