دریافت نوبت از کلینیک
دریافت نوبت از کلینیک 

65281 449 021

10 صبح تا 7 عصــر هفت روز هفته

مرکز نوار گوش تهران- هزینه شنوایی سنجی در سال 1403

نوار گوش

مرکز شنوایی سنجی صادقیه، به عنوان یکی از مراکز پیشرفته نوار گوش در غرب تهران، طیف کاملی از تست های تخصصی را برای بررسی دقیق سیستم شنوایی شما ارائه می دهد. متخصصان مجرب ما با بهره مندی از تجهیزات مدرن و دانش روز دنیا، به شما در تشخیص و درمان انواع اختلالات شنوایی یاری می رسانند. نوار گوش (شنوایی‌سنجی یا ادیومتری) یک روش غیرتهاجمی و ایمن است که برای ارزیابی وضعیت شنوایی استفاده می‌شود. نوار گوش کاربردهای مختلفی دارد، از جمله:

  • تشخیص کم شنوایی
  • تشخیص عفونت‌های گوش به خصوص در کودکان
  • تشخیص وزوز گوش
  • بررسی اختلالات شنوایی

شما می‌توانید برای انجام تست نوار گوش با شماره 02144965281 و  09125389465 تماس بگیرید.

هزینه نوار گوش در سال 1403

قیمت و هزینه نوار گوش در سال 1403، با توجه به نوع تست‌ها و بررسی‌های انجام‌شده، بین 200 تا 470 هزار تومان متغیر است. لازم به ذکر است که هزینه نوار گوش در سراسر ایران یکسان بوده و مطابق با تعرفه‌های تعیین‌شده توسط وزارت بهداشت است.

هزینه نوار گوش برای کودکان

هزینه نوار گوش و شنوایی‌سنجی کودکان نیز بر اساس نوع تستی که انجام می‌شود، بین 200 تا 650 هزار تومان متغیر است.

نوار گوش

نوار گوش چیست؟

نوار گوش، آزمایشی غیرتهاجمی است که برای بررسی دقیق عملکرد سیستم شنوایی شما انجام می شود. در این تست، از دستگاهی به نام ادیومتر استفاده می شود که امواج صوتی با فرکانس و شدت های مختلف تولید می کند. شنوایی شناس با بررسی پاسخ شما به این امواج، سطح شنوایی شما را در هر فرکانس به طور دقیق ارزیابی می کند.

انواع نوار گوش عبارت‌اند از

  • ادیومتری با تون خالص (PTA)
  • تمپانومتری
  • رفلکس آکوستیک
  • ادیومتری گفتاری
  • OAE
  • ABR

آزمایش شنوایی سنجی

نوار گوش برای عفونت

نوار گوش، که به آن ادیومتری نیز می‌گویند، یکی از تست‌های رایج در شنوایی‌سنجی کودکان و بزرگسالان برای تشخیص عفونت گوش یا اوتیت است. این مشکل شایع مربوط به گوش، با کمک تست تمپانومتری قابل تشخیص است. در این روش غیرتهاجمی، حرکت پرده گوش (تمپان) در پاسخ به فشار هوا اندازه‌گیری می‌شود. نتایج این تست می‌تواند نشان‌دهنده وجود مایع در پشت پرده گوش، افت فشار هوا در گوش میانی یا سوراخ شدن پرده گوش باشد که همگی می‌توانند نشانه‌هایی از عفونت باشند.
نوار گوش عفونت

نوار گوش برای عفونت گوش کودکان

عفونت گوش، یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در کودکان است. این عفونت می تواند در گوش میانی، که در پشت پرده گوش قرار دارد، رخ دهد. عفونت گوش میانی می تواند باعث درد، التهاب و تجمع مایع در گوش شود. عفونت گوش میانی می تواند منجر به کم شنوایی موقت می شود.

نوار گوش می تواند به پزشکان در موارد زیر کمک کند

  • تشخیص عفونت گوش: نوار گوش می تواند به تشخیص عفونت گوش میانی با بررسی میزان شنوایی کودک کمک کند.
  • ارزیابی شدت عفونت: نوار گوش می تواند به ارزیابی شدت عفونت گوش میانی کمک کند.
  • پیگیری روند درمان: نوار گوش می تواند برای پیگیری روند درمان عفونت گوش میانی و اطمینان از بهبود شنوایی کودک استفاده شود.

نوار گوش برای عفونت گوش کوذکان

تشخیص عفونت گوش با کمک نوار گوش

در این روش تشخیصی دقیق، از دستگاهی کوچک و قلم‌مانند به نام تمپانومتر برای بررسی سلامت گوش استفاده می‌شود. تمپانومتر با ظرافت در مجرای گوش قرار گرفته و با اعمال تغییرات کنترل‌شده در فشار هوا، واکنش پرده گوش (تمپان) را به این تغییرات ثبت می‌کند. نتایج این بررسی دقیق در قالب نموداری به نام تمپانوگرام به تصویر کشیده می‌شود و توسط متخصص شنوایی‌شناسی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

کاربردهای تمپانومتری فراتر از تشخیص عفونت گوش است. این روش ارزشمند در ارزیابی شنوایی، به‌ویژه در کودکانی که در بیان واضح کلمات مشکل دارند و به درستی قادر به شرح علائم خود نیستند، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. همچنین، پزشکان از تمپانومتری برای نظارت بر روند درمان عفونت‌های مزمن گوش میانی و ارزیابی نتایج جراحی‌های گوش قبل و بعد از انجام عمل استفاده می‌کنند.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، بررسی عفونت گوش با کمک تست تمپانومتری انجام می‌شود. در گزارش نوار گوش، معمولاً عبارت “Type B” برای نشان‌دهنده وجود عفونت در گوش درج می‌شود.

شنوایی سنجی دولتی
بررسی عفونت گوش با کمک نوار گوش

نوار گوش برای وزوز

وزوز گوش، که به آن تینیتوس نیز گفته می‌شود، احساس صدای زنگ یا وزوز در گوش است که بدون منبع صدای خارجی به وجود می‌آید. تینیتوس می‌تواند با شدت‌های مختلفی بروز پیدا کند و در برخی از موارد ممکن است تأثیر منفی بر روی کیفیت زندگی فرد بگذارد. استفاده از نوار گوش و تمپانومتری معمولاً جزء استاندارد تشخیص برای وزوز گوش است و به عنوان بخشی از یک ارزیابی شنوایی جامع استفاده می شود.

نوار گوش می‌تواند نشان دهد که آیا وزوز گوش ناشی از آسیب عصب شنوایی، جرم گوش یا عفونت گوش است یا نه. اگر دچار وزوز گوش هستید، حتماً برای بررسی علت آن به شنوایی‌شناس مراجعه کنید. انجام نوار گوش اولین قدم مهم در تشخیص و درمان وزوز گوش است.

کجا نوار گوش بگیرم

برای تشخیص دقیق وزوز گوش و تعیین رویکرد درمانی مناسب، متخصصان شنوایی ممکن است از مجموعه‌ای از تست‌ها و ارزیابی‌ها استفاده کنند که شامل موارد زیر است:

  • تست شنوایی (ادیومتری)

این تست سطح شنوایی فرد را اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند به تعیین دامنه و نوع کاهش شنوایی کمک کند که ممکن است با وزوز گوش همراه باشد.

  • تست‌های تشخیصی پیشرفته

از جمله MRI یا CT scan برای بررسی ساختارهای گوش و مغز. این تصاویر می‌توانند نشان‌دهنده وجود اختلالاتی باشند که ممکن است باعث وزوز گوش شوند.

  • ارزیابی‌های وضعیتی

برای مشخص کردن اینکه آیا حرکت‌های خاص سر و گردن باعث تغییر در وزوز گوش می‌شوند یا خیر.

در صورتی که علت وزوز گوش به مشکلات گوش میانی مربوط باشد، مانند وجود مایع یا التهاب، تمپانومتری می‌تواند به تشخیص کمک کند. اما در بیشتر موارد، وزوز گوش به دلایل متعددی نظیر آسیب‌های شنوایی ناشی از صداهای بلند، سن، بیماری‌های خاص و حتی برخی داروها به وجود می‌آید و نیاز به رویکردهای تشخیصی و درمانی متفاوتی دارد. در هنگام مواجهه با وزوز گوش، مراجعه به متخصص شنوایی‌شناسی برای انجام ارزیابی دقیق و طراحی برنامه درمانی متناسب با نیازهای فردی ضروری است.

نوار گوش کودکان

نوار گوش کودکان، که در اصطلاح پزشکی به آن تمپانومتری گفته می‌شود، یکی از روش‌های مؤثر در ارزیابی سلامت گوش میانی کودکان محسوب می‌شود. این روش که برای تشخیص مشکلاتی نظیر عفونت گوش، وجود مایع در گوش میانی و اختلالات فشار هوا در گوش استفاده می‌شود، می‌تواند اطلاعات مهمی را در مورد علت کاهش شنوایی یا دیگر مشکلات گوش فراهم آورد.

نوار گوش برای کودکان
نوار گوش کودکان

اهمیت نوار گوش در کودکان

انجام تست تمپانومتری می‌تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی که ممکن است بر توانایی یادگیری و تکامل زبانی کودک تأثیر بگذارد، کمک کند. همچنین نوار گوش می‌تواند در تشخیص عفونت‌های گوش میانی و احتمال وجود مایع پشت پرده گوش، که ممکن است علامتی از عفونت باشد، یاری‌رسان باشد.

روش‌های انجام نوار گوش در کودکان

انجام نوار گوش در کودکان مشابه با بزرگسالان است و به شرح زیر انجام می‌گیرد:

  • معاینه اولیه گوش

قبل از شروع تست، شنوایی شناس معمولاً یک بررسی اولیه از گوش کودک انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که مجرای گوش تمیز و بدون موانع است.

  • استفاده از دستگاه تمپانومتر

پروب کوچک و نرم دستگاه تمپانومتر وارد مجرای گوش کودک می‌شود.

  • اندازه‌گیری فشار گوش میانی

دستگاه فشار هوا در مجرای گوش را تغییر می‌دهد و حرکت پرده گوش را در پاسخ به این فشارها اندازه‌گیری می‌کند.

  • نمودار تمپانوگرام

نتایج به صورت یک نمودار به نام تمپانوگرام ثبت می‌شود که می‌تواند وضعیت الاستیسیته و حرکت پرده گوش را نشان دهد.

نوار گوش یک ابزار مهم برای تشخیص به موقع مشکلات گوش در کودکان است و می‌تواند به جلوگیری از مشکلات بلندمدت شنوایی کمک کند. در صورت وجود هرگونه نگرانی در مورد شنوایی کودک، والدین باید با یک متخصص مشورت کنند تا آزمایش‌های لازم انجام شود.

نوار گوش برای عفونت کودکان

نوار گوش در بارداری

یکی دیگر از انواع نوار گوش هنگام باردرای انجام می گیرد. در مواردی که زن باردار دچار سرماخوردگی یا وزوز گوش شده است و گوش‌ها کیپ شده‌اند ممکن است پزشک معالج برای وی نوار گوش بنویسد. باید بگوییم انجام نوار گوش در دوران بارداری هیچ‌گونه خطری ندارد و یکی از امن‌ترین تست‌های پزشکی است. پس با خیال راحت این تست را انجام دهید و از متخصص شنوایی خود درخواست کنید آن را برای شما تفسیر کند.

نوار گوش

کجا نوار گوش بگیرم؟

مراکز شنوایی‌سنجی

همانطور که اشاره شد، مرکز شنوایی‌سنجی غرب تهران جامع‌ترین مرکز شنوایی‌سنجی در تهران است و می‌تواند کلیه‌ی تست‌های شنوایی شما، از جمله نوار گوش را انجام دهد. این مرکز در صادقیه تهران واقع شده و به ساکنین محله‌های مختلف از جمله پونک، جنت‌آباد، سعادت آباد، ستارخان و تهرانسر خدمات ارائه می‌دهد.

کجا نوار گوش بگیریم

بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی

  • بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی دارای بخش‌هایی هستند که خدمات شنوایی‌سنجی و نوار گوش را ارائه می‌دهند. این مراکز معمولاً برای انواع مختلف بیماری‌ها و درمان‌ها مجهز هستند و می‌توانند خدمات نوار گوش را نیز به شما ارائه دهند.

نکته مهم

  • متاسفانه هنوز مرکز یا مراکزی برای انجام نوار گوش به صورت شبانه‌روزی تأسیس نشده است. مراکز شنوایی‌سنجی به صورت شبانه‌روزی نیست و در بهترین حالت تا ساعت 8 شب باز هستند.

تست pta   

شنوایی‌سنجی بزرگسالان شامل pta، تست گفتاری، تمپانومتری و رفلکس آکوستیک است. ادیومتری هم در کنار این تست‌ها انجام می‌شود. PTA مخفف Pure Tone Audiometry یا ادیومتری با تون خالص است. نوار گوش pta درواقع برای بررسی عملکرد شیپور استاش است. رایج‌ترین اختلال گوش میانی اختلال در فشار آن است. بسته شدن لوله‌ی استاش سبب جذب هوای داخل گوش میانی و کاهش فشار آن می‌شود که با کمک نوار گوش PTA قابل‌تشخیص است. ناگفته نماند نوار گوش PTA پرکاربردترین روش غربالگری شنوایی است.

نوار گوش PTA
ادیوگرام نوار گوش

نحوه ی انجام PTA

نحوه‌ی انجام PTA به این صورت است که به‌وسیله ادیومتر صداهای متفاوت به گوش فرد فرستاده می‌شود و بیمار بعد از شنیدن آن بایستی patient signal را فشار دهد. در واقع با انجام این تست پی می‌بریم فرد نیازمند چه اقدامات درمانی است. آستانه‌های شنوایی فرد چگونه است؟ آیا فرد نیازمند چکاپ گوش سالیانه است؟

دستگاه نوار گوش
دستگاه ادیومتری

نوار گوش چگونه انجام می گیرد؟

نوار گوش را با کمک دستگاه ادیومتری و اتاق آکوستیک انجام می‌دهند. درواقع فرد برای انجام نوار گوش باید داخل اتاق آکوستیک بنشیند. شنوایی‌شناس سپس صداهایی را با کمک هدفون به گوش شما می‌فرستد و شما باید هنگام شنیدن این صداها اعلام کنید که صداها را شنیده‌اید. چگونگی انجام نوار گوش و شنوایی‌سنجی به‌طورکلی شامل سه مرحله است: معاینه گوش، تست تمپانومتری و تست تعیین آستانه‌های شنوایی.

نوار گوش

نتایج تست شنوایی‌سنجی بر روی نموداری ترسیم می‌شود که به آن ادیوگرام گفته می‌شود. این نمودار متشکل از دو محور است: محور افقی نمایانگر فرکانس و محور عمودی نشانگر شدت صدا است.

مراکز شنوایی سنجی تامین اجتماعی

یافتن مراکز شنوایی‌سنجی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی فعالیت می‌کنند، می‌تواند برای افراد بیمه‌شده و خانواده‌های آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار باشد. این مراکز به افراد دارای کارت بیمه تامین اجتماعی این امکان را می‌دهند تا از خدمات شنوایی‌سنجی با کمترین هزینه یا حتی به صورت رایگان استفاده نمایند. در تهران بیمارستان میلاد یکی از مراکز شنوایی سنجی تامین اجتماعی است. افرادی که بیمه تامین اجتماعی دارند می توانند به آنجا مراجعه کنند. در شهرستان نیز کلینیک های تامین اجتماعی از جمله جاهایی است که برای انجام شنوایی سنجی می توانید به آنجا مراجعه نمایید.

مراکز شنوایی سنجی دولتی

مراکز شنوایی‌سنجی دولتی، ارائه‌دهنده خدمات تخصصی شنوایی از جمله آزمایش‌ها و درمان‌های مربوط به مشکلات شنوایی هستند. این مراکز با هدف فراهم آوردن دسترسی عمومی به خدمات پزشکی، گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای تمامی اقشار جامعه به‌شمار می‌روند. این مراکز برای کسانی که به دنبال خدمات شنوایی‌سنجی با قیمت مقرون‌به‌صرفه هستند، گزینه‌ای ایده‌آل به‌شمار می‌روند. کلیه بیمارستان های دولتی و وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی جزو مراکز دولتی شنوایی سنجی هستند.

Picture of سرور فتحی
سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

27 پاسخ

  1. سلام و وقت بخیر

    یه کلینیک مجموعاً بابت PTA, تمپانومتری و رفلاکس 300 هزار تومن ازم گرفت. لطفاً می شه بگین اینا چقدر بیشتر از تعرفه وزارت بهداشت ازم گرفتن؟ نتونستم تعرفه شنوایی سنجی وزارت بهداشت رو بعد از کلی سرچ آنلاین پیدا کنم و ممنون می شم اگه بگین کجا می تونم پیداشون کنم.

    1. باسلام. ما به عنوان مرکز شنوایی سنجی نمی دانیم چه خدماتی برای شما انجام دادند.
      شما می توانید عکس نوار گوش را برای ما در واتس آپ ارسال کنید تا راهنمایی تون کنیم.
      شماره واتس آپ: 09125389465

  2. سلام بهتره نوار گوش انجام دهید تا زود مشخص بشه مشکلتون چیه.
    صدایی شبیه موتور یخچال احتمالا بخاطر وزوز گوش باشه.

    1. سلام بله برای کودکان نیز انجام میشه.
      بستگی به مشکلی که کودک داره تست شنوایی مربوطه انجام میشه

  3. سلام و خسته نباشید.
    من پسرم سرماخوردگی گرفته و گوشش عفونت کرده و دکتر مدام براش آنتی بیوتیک تجویز می کند.
    از طرفی بارها پیش شنوایی سنجی رفتیم و با انجام تست شنوایی مشخص شده گوش پسرم عفونت ندارد.
    خواستم بپرسم به حرف کدام باید باور کنم؟

    1. سلام. مسلما پزشک براساس نوار گوش و تست تمپانومتری برای عفونت گوش کودک آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر در این مورد شک دارید می توانید در مرکزی دیگر تست شنوایی انجام بدهید تا مطمئن شوید کودکتان عفونت گوش دارد یا نه

  4. با سلام.
    من باردار هستم و بعد ابتلا به کرونا شنواییم دچار مشکل شده است. دکتر برای من تست شنوایی نوشته است ولی می ترسم انجام دهم.
    به نظر شما انجام تست شنوایی به جنین آسیبی نمی رساند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 4 =