Search
Close this search box.

شنوایی سنجی کودکان | مرکز شنوایی سنجی کودکان در تهران

شنوایی سنجی کودکان | مرکز شنوایی سنجش کودکان در تهران

مرکز شنوایی سنجی کودکان صادقیه یکی از مراکز جامع شنوایی سنجی کودکان در غرب تهران است. کلیه تست های شنوایی سنجی کودکان به صورت کاملا تخصصی و دقیق در این مرکز انجام می شود. بطور کلی برای انجام غربالگری شنوایی باید به کلینیک های شنوایی سنجی مراجعه کرد. تست های شنوایی توسط ادیولوژیست یا شنوایی شناس انجام می گیرد و در صورت لازم به متخصص اطفال یا گوش و حلق و بینی ارجاع داده می شود.

شنوایی سنجی کودکان در تهران
شنوایی سنجی کودکان

مرکز شنوایی سنجی کودکان در تهران

متداولترین علت مراجعه به کلینیک شنوایی سنجی کودکان عفونت گوش است. برای تشخیص عفونت گوش تست تمپانومتری انجام می گیرد. برای بررسی وضعیت شنوایی کودکان نیز می توان به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کرد.

انواع شنوایی سنجی کودکان

انواع شنوایی سنجی کودکان بستگی به سن کودک شما دارد. از انواع تست های شنوایی برای کودکان می توان به تست oae، تست ABR، ادیومتری و تمپانومتری اشاره کرد.

شنوایی سنجی برای کودکان چگونه انجام می شود؟

اگر کودک قادر به همکاری باشد ادیومتری یا نوار گوش گرفته می شود. اگر کودک قادر به همکاری نباشد تست ABR گرفته می شود. نوار گوش داخل اتاق اکوستیک انجام می گیرد. سایر تست ها مانند تست تمپانومتری نیازمند حضور در اتاق آکوستیک نیست و کودک روی صندلی می نشیند و تست انجام می گیرد.

شنوایی سنجی کودکان
تست تمپانومتری در کودکان

سن شنوایی سنجی کودکان

شنوایی سنجی کودکان سن مشخصی ندارد و در هر سنی قابل انجام است. کودکان قبل از ورود به مدرسه و یا در صورت سرماخوردگی یا عفونت گوش بهتر است شنوایی آنها بررسی شود.

شنوایی سنجی کودک دو ساله

کودکان دو ساله چون توانایی همکاری ندارند معمولا تست شنوایی سنجی ABR انجام می شود. در بعضی اوقات نیز کودکان جهت بررسی عفونت گوش، تست شنوایی سنجی انجام می دهند که متفاوت از تست شنوایی مرسوم است.

شنوایی سنجی کودک سه ساله

کودکان سه ساله نیز مانند دو ساله ها چون توانایی همکاری ندارند معمولا تست شنوایی سنجی ABR انجام می شود.

نحوه شنوایی سنجی کودکان

گفتیم اگر کودک قادر به همکاری نباشد تست ABR گرفته می شود. نحوه ی انجام این تست به این صورت است که کودک دراز کشیده یا خواب باشد و هیچ گونه حرکتی نداشته باشد. در صورتی که کودک نتواند هنگام انجام تست آرام باشد، بایستی شربت خواب آور مخصوص کودکان بخورد تا بخوابد.

شنوایی سنجی نوزادان

چه زمانی باید برای انجام تست ABR به مرکز شنوایی سنجی کودکان مراجعه کرد؟

زمان انجام تست ABR در کودکان تا پایان چهار سالگی بوده که یک تست تشخیصی است. تست ABR دقت بسیار بالایی دارد و بطور دقیق ما را از وضعیت سلامت عصب شنوایی آگاه می کند. در این تست نتایج به صورت ثبت امواج است. ثبت امواج را تا پایین ترین حدی که عصب کودک بتواند پاسخ دهد می توان مشاهده کرد و نتیجه دقیقی را بدست آورد. در آخر لازم به ذکر این نکته است که چنانچه برای کودکی در تمام تست ها نتیجه REFFER ثبت شود و در ABR تشخیصی نیز موجی مشاهده نشود باید تست ASSR جهت تکمیل پروسه درمان کودک انجام شود تا براساس اطلاعات موجود برای کودک تصمیم گیری شود.

هزینه شنوایی سنجی کودکان

هزینه تست شنوایی سنجی کودکان بر اساس تست های که برای او انجام می شود متفاوت است. غربالگری اولیه شنوایی کودک که با کمک تست oae انجام می شود هزینه ای بین 150 تا 200 هزار تومان دارد. هزینه ی دیگری که برای شنوایی سنجی کودک بایستی پرداخت گردد هنگام تست ABR است که هزینه آن معمولا 350 تا 450 هزار تومان است. این تست تخصصی تر و دقیق تر است، بخاطر همین امر هزینه آن نیز بیشتر است. هزینه شنوایی سنجی نوزادان بر اساس تعرفه وزارت بهداشت و مواد مصرفی است. در صورتی که تست تمپانومتری انجام گیرد هزینه ی آن 120 هزار تومان است.

اقداماتی که در شنوایی سنجی کودکان انجام می شود

بررسی عملکرد گوش میانی و پرده گوش نوزادان و کودکان، با استفاده از آزمایش تمپانومتری برای تشخیص عفونت گوش و بیماری بیماری های گوش میانی و پرده گوش.

ادیومتری کودکان برای بررسی سطح شنوایی و تعیین نوع کم شنوایی در کودکان با استفاده از آزمایش های تخصصی.

انجام تست ABR آستانه گیری برای تعین میزان کم شنوایی و نوع آن در کودکان.

انجام تست ASSR در کودکان برای تعیین سطح شنوایی و میزان و نوع کم شنوایی.

انجام تست ABR تشخیص برای تعیین نوروپاتی شنوایی و عملکرد عصب گوش در کودکان

انجام تست های تشخیص اختلالات یادگیری و شناختی در کودکان.

ارزیابی و مشاوره کاشت حلزون در کودکان.

مرکز شنوایی سنجی کودکان در غرب تهران

کلینیک تخصصی شنوایی سنجی صادقیه یکی از مراکز غربالگری شنوایی کودکان در غرب تهران است. با رعایت کلیه ی پروتکل های بهداشتی، کلیه ی تست های شنوایی در کلینیک انجام می شود.

غربالگری شنوایی کودکان با تاخیر رشدی

این کودکان که اغلب زیر ده سال سن دارند، با توجه به ویزگی های کودک می توان طیف وسیعی از آزمون های فیزیولوژیک از قبیل تست تمپانومتری، رفلکس آکوستیک و OAE انجام داد. برای این کودکان تست ABR توصیه نمی شود.

 

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *