Search
Close this search box.

کلینیک شنوایی سنجی تهران

کلینیک شنوایی سنجی

کلینیک شنوایی سنجی و سمعک جهان یکی از مراکز سنجش شنوایی و تجویز سمعک در تهران است که تمام خدمات مربوط به گوش را به هموطنان عزیز ارائه می دهد. کلینیک شنوایی سنجی معمولا توسط متخصص شنوایی شناس تاسیس می شود.

دکتر شنوایی سنجی کیست؟

دکتر شنوایی سنجی به انگلیسی (Audiologist) فردی است که اختلالات شنوایی، تعادل و سایر سیستم های شنوایی را ارزیابی، مدیریت و درمان می کنند. متداول ترین وظیفه شنوایی شناس ها، تشخیص اختلالات شنوایی و تجویز سمعک برای آنهاست. با این حال، تخصص شنوایی شناسان به اختلالات شنوایی محدود نمی شود و مسائل مربوط به تعادل و سرگیجه را نیز شامل می شود. دایره فعالیت این متخصصین در بخش شنوایی سنجی بیمارستان ها، درمانگاه ها و کلینیک شنوایی سنجی است.

کلینیک شنوایی سنجی

دکتر شنوایی در چه شرایطی می توانند کمک کننده باشند؟

دامنه ارائه خدمات شنوایی شناسی برای طیف وسیعی از اختلالات شنوایی قابل استفاده است. این اختلالات ممکن است در نوزادان، کودکان، بزرگسالان یا سالمندان وجود داشته باشد. خدماتی که شنوایی شناسان ارائه می دهند شامل موارد زیر است:

نشخیص و درمان اختلالات شنوایی

تشخیص اختلالات شنوایی می تواند بسته به شرایط گوش متفاوت باشد. متخصصین شنوایی شناس با کمک دستگاهی به نام ادیومتری میزان دقیق آسیب شنوایی فرد را مشخص می کنند. شنوایی شناس دلیل کم شنوایی را پیدا می کند و سپس راه حل یا درمان احتمالی را برای آن ارائه می دهد.

بهبود افت شنوایی

راه اصلی مقابله با کم شنوایی و درمان آن در حال حاضر استفاده از سمعک است. انواع مختلفی از سمعک در کلینیک شنوایی سنجی موجود است و تجویز مناسبترین آن برعهده شنوایی شناس است.

اختلالات پردازش شنوایی

اختلالات پردازش شنیداری یعنی ناتوانی در درک و تمایز صدا که منشاء این مشکل مغز است. شنوایی شناس با کمک تست های تخصصی صداها و فرکانس هایی را که فرد قادر به ثبت آن است اندازه گیری کند. همیشه یک محدوده نرمال برای شنوایی انسان وجود دارد ولی محدوده شنوایی افراد دارای اختلال پردازش شنیداری پایین تر از افراد نرمال است. قشر مغز نیز ممکن است در تشخیص صداهای گفتاری و غیر گفتاری مشکل داشته باشد. تعداد زیادی تست شنوایی شناسی برای مشخص کردن چنین مشکلاتی در دسترس است. متداولترین تستی مه برای این اختلال انجام می شود تست ASSR است.

وزوز گوش

صدای کاذب که وجود خارجی ندارد و تنها فرد قادر به شنیدن آن است را وزوز گوش می گویند. البته در بعضی موارد وزوز گوش توسط افراد دوروبر نیز شنیده می شود. علامت اولیه افت شنوایی، سکته گوش صدای وزوز یا سوت است که شدت کم دارد و در تمام طول روز وجود دارد. وزوز گوش یک وضعیت بسیار ناراحت و اذیت کننده است که می تواند عملکرد روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهد. دلایل متعددی برای وجود وزوز گوش وجود دارد و شنوایی شناس با کمک تست شنوایی می تواند منشاء آن را پیدا کرده و درمان های موجود را ارئه دهد.

اختلالات تعادل و سرگیجه

بیشتر سرگیجه ها زمانی اتفاق می افتد که تعادل مایع گوش داخلی به هم بخورد. این وضعیت شامل مقداری سرگیجه و همچنین عدم تعادل است که می تواند ناشی از عفونت گوش یا ضربه نیز باشد. آزمایش شنوایی شناسی مشخص می کند که کدام و مسیر درمان را مشخص می کند. متداولترین آزمایش هایی که برای این افراد انجام می شود شامل تست VNG، Ecog، VHIT و Vemp است.

خدمات کلینیک شنوایی سنجی تهران

بررسی شنوایی سنجی بزرگسالان

شنوایی سنجی بزرگسالان شامل اندازه گیری آستانه های شنوایی، بررسی مجرای گوش، پرده گوش، وضعیت استخوانچه های گوش، بررسی وجود عفونت و سلامت عصب گوش است.

تست شنوایی سنجی بزرگسالان برای هر دو گوش انجام می شود. ممکن است هنگام انجام شنوایی سنجی در یک گوش عفونت مشاهده شود ولی در گوش دیگری وجود نداشته باشد. پس الزاما مشکلات مربوط به گوش در بزرگسالان همیشه دوطرفه نیست. در بررسی سیستم شنوایی بزرگسالان اولین قدم معاینه گوش با کمک اتوسکوپ است. با کمک این وسیله در واقع تمیزی مجرای گوش و وجود پارگی پرده گوش چک می شود. خیلی وقت ها وجود جرم گوش باعث می شود تمام تست های شنوایی انجام شده دچار اشکال می شود.

بارها مشاهده شده است که فرد با نگرانی زیاد به کلینیک شنوایی سنجی ما مراجعه می کند و بیان می کند که جایی رفتم و تست شنوایی انجام دادم و دچار افت شنوایی واضح شدم یا دچار عفونت گوش شده ام. با بررسی مجرای گوش با کمک اتوسکوپ مشاهده می شود تمام این مشکلات ذکر شده بخاطر وجود جرم گوش بوده و با شستشوی گوش تمام مشکلات گوش فرد برطرف می شود.

کلینیک شنوایی سنجی تهران

تست شنوایی بزرگسالان چگونه انجام می شود؟

شنوایی سنجی بزرگسالان شامل دو بخش است

بررسی آستانه های شنوایی

نام های دیگر بررسی آستانه های شنوایی، آزمایش تون خالص یا ادیومتری است. در طول این آزمون در داخل اتاق اکوستیک یک هدفون را روی گوش شما می گذارند و  یک سری بوق داخل آن پخش می شود. متخصص شنوایی شناس همچنین زیر و بم و بلندی صداها را در نقاط مختلف در طول آزمایش تغییر می دهد. در برخی نقاط، صداها ممکن است به سختی قابل شنیدن باشند. از شما خواسته می شود که هر زمان که بوق ها را شنیدید پاسخ دهید. پاسخ شما ممکن است بالا بردن دست یا فشار دادن یک دکمه باشد.

تمپانومتری

شنوایی شناس یک پروب کوچکی را در داخل کانال گوش قرار می دهد. این دستگاه هوا را به داخل گوش وارد می کند و باعث می شود پرده گوش به جلو و عقب حرکت کند. این حرکت باعث رسم یک نمودار به نام تمپانوگرام می شود. این آزمایش کمک می کند تا بفهمیم که آیا عفونت گوش یا مشکلات دیگری مانند تجمع مایع یا پارگی در پرده گوش وجود دارد یا خیر.

بررسی شنوایی سالمندان

یکی دیگر از مداخلاتی که در کلینیک شنوایی سنجی انجام می شود بررسی سیستم شنوایی سالمندان است. معمولا سالمندان توسط اعضای خانواده و با شکایت کم شنوایی مراجعه می کنند. شایع ترین اختلال شنوایی در سالمندان پیرگوشی است که از سن 60 سالگی شروع می شود و 30 درصد سالمندان از آن رنج می برند. متداولترین درمان کم شنوایی سالمندان تجویز سمعک است. تجویز سمعک در سالمندان براساس فاکتورهای فردی و میزان افت شنوایی فرد است. شنوایی سنجی سالمندان گاهی اوقات بخاطر وجود جرم گوش با خطا مواجه می شود که در این زمینه متخصص شنوایی شناس باید دقت لازم را داشته باشد.

تجویز سمعک در کلینیک شنوایی سنجی

بررسی شنوایی کودکان

یکی دیگر از خدمات کلینیک شنوایی سنجی تهران، بررسی سیستم شنوایی در نوزادان و کودکان است. در نوزادان تازه متولد شده معمولا جهت غربالگری سیستم شنوایی به کلینیک مراجعه می کنند. نوزادان معمولا در بدو تولد، سه ماهگی و نه ماهگی بایستی جهت بررسی سیستم شنوایی به کلینیک آورده شوند. اما در کودکان بیشترین علت مراجعه آنها به کلینیک شنوایی سنجی، عفونت گوش است. سرماخوردگی اصلی ترین علت عفونت گوش در کودکان است که باید هنگام مبتلا شدن کودکان به آن، سیستم شنوایی نیز چک شود. البته گاهی کودکان مدرسه ای جهت غربالگری سیستم شنوایی به کلینیک مراجعه می کنند که تعداد این مراجعات معمولا کم است.

ساده ترین تست شنوایی سنجی

ساده ترین تست شنوایی سنجی، تست نجوا است. در این تست آزمونگر  در فاصله 60 سانتی متری پشت سر فرد قرار می گیرد. سپس آزمونگر از فرد میخواهد یکی از گوش هایش را با دست بپوشاند و در این حالت آزمونگر یک سری لغات را به صورت نجوا بیان می کند و  از فرد می خواهد آنها را تکرار کند. این آزمون ساده ترین تست شنوایی سنجی است و دقت بسیار پایین دارد و بهتر است برای بررسی دقیق سیستم شنوایی به کلینیک مراجعه کنید.

آدرس کلینیک شنوایی سنجی تهران

کلینیک شنوایی سنجی جهان یکی از مراکز شنوایی سنجی در غرب تهران است که آدرس آن: فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بین اباذر و مهران، پلاک 71، طبقه چهارم، واحد 14 است.

پذیرش مراجعین در کلینیک شنوایی سنجی صادقیه همه روزه از ساعت 10 صبح تا 19 بعدازظهر است. پنج شنبه ها تا ساعت 16 دایر است. نحوه پذیرش کلینیک شنوایی سنجی صادقیه با تعیین وقت قبلی است. مجموعه خدمات کلینیک شنوایی سنجی تهران شامل ارزیابی و غربالگری سیستم شنوایی کودکان، بزرگسالان و سالمندان، تجویز سمعک و بررسی سیستم تعادل است.

بهترین کلینیک شنوایی سنجی تهران

وقتی سخن از بهترین کلینیک شنوایی سنجی می شود صرفا نباید یک حرف و ادعای تبلیغاتی باشد. همیشه بهترین کلینیک ها دارای ویژگی های منحصربفردی هستند که باعث می شود متمایز از سایر کلینیک های مشابه باشد. باهم ویژگی های بهترین کلینیک شنوایی سنجی را بررسی می کنیم.

بهترین کلینیک شنوایی سنجی

ویژگی بهترین کلینیک شنوایی سنجی

کادر و نیروی متخصص و مجرب

مسلما تمام افرادی که در حیطه ی شنوایی سنجی فعالیت می کنند دارای مدرک معتبر دانشگاهی هستند، اما آنچه باعث تمایز این افراد می شود میزان تجربه و تخصص در آن زمینه است.

تجهیزات به روز

یکی از مهمترین فاکتور در تعیین بهترین کلینیک شنوایی سنجی، تجهیزات و دستگاه هایی است که آن کلینیک با آن مجهز شده است. فایده تجهیزات به روز در این است که تست ها و آزمایش هایی که انجام می شود دارای نتایج دقیقی هستند.

بررسی کامل سیستم شنوایی

از ویژگی های دیگر بهترین کلینیک های شنوایی سنجی، بررسی کامل و جامع سیستم شنوایی و ارائه یک راه حل دقیق به بیمار است. متاسفانه بررسی ناقص و ناکافی سیستم شنوایی در بیماران باعث می شود که فرد سردرگم بماند و نتواند به راه حل مناسب دست پیدا کند.

تقسیم بندی سطح شنوایی افراد

شنوایی طبیعی 

سطح شنوایی در محدوده 15 دسی بل HL  و پایین تر از آن است.

افت شنوایی جزیی یا ناچیز 

این میزان افت شنوایی محدوده ای از 16 دسی بل HL  تا 25 دسی بل HL را شامل می شود. یک افت 25 -16 دسی بلی ، تاثیر ناچیزی بر روی ارتباط و یادگیری زبان می گذارد. صداها به وضوح شنیده می شوند، اما صامت های بی صدا ممکن است شنیده و درک نشوند. در بچه هایی با یک افت 26-15 دسی بل، بدی عملکرد یادگیری شنیداری پس از اولین سال، باعث بی توجهی، تاخیر ناچیز زبان و مشکلات جزیی گفتاری میشود. کودکانی که دچار کم شنوایی حسی عصبی هستند، در مقایسه با آن هایی که کم شنوایی انتقالی دارند، آواهای گفتاری شنیده شده را به طور متفاوتی درک می کنند.

افت شنوایی ملایم 

کودکان با این میزان کم شنوایی، تقریبا همه صداهای گفتاری را در سطح محاوره ای نمی فهمند. اما تقویت صداها توسط سمعک به آن ها کمک شایانی می کند. این کودکان ممکن است بی توجهی، تاخیر زبان، مشکلات گفتاری و مشکلات یادگیری داشته باشند. با این میزان کم شنوایی مصوت ها بهتر از صامت ها شنیده می شود. به ویژه شنیدن حرف های اضافه و کلمه های ربط، دشوار و سخت است.

افت شنوایی متوسط رو به شدید

در این حالت، زبان و گفتار خود به خود رشد نخواهند کرد. اما با آموزش های ویژه و به موقع و تقویت شنوایی، زبان و گفتار در آن ها شکل خواهد گرفت. معمولا این درجه از کم شنوایی منجر به مشکل شدید زبانی گفتاری و اختلال در یادگیری و گرامر می شود.

افت شنوایی شدید

موارد ذکر شده در این کودکان به صورت حادتر و شدیدتری قابل ملاحظه می باشد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *