Search
Close this search box.

آیا وزوز گوش دو طرفه ژنتیکی است؟

عفونت گوش و سرگیجه
یکی از موارد وزوز گوش شیوع آن در هر دو گوش است که به آن وزوز گوش دوطرفه می‌گویند و می‌تواند فرد را اذیت کند. محققان دریافته‌اند که وزوز گوش دوطرفه می‌تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد، بنابراین برخی از انواع وزوز گوش می‌تواند ارثی باشد. این یافته شگفت‌آور است، زیرا تصور بر این است که وزوز گوش به‌طور متعارف فقط توسط عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض سروصدا، آسیب‌های سر یا استرس به وجود می‌آید. یک مطالعه که در سوئد انجام‌شده است، نشان می‌دهد که وزوز گوش دوطرفه (وزوز گوش در هر دو گوش) می‌تواند وراثت‌پذیری قابل‌توجهی داشته باشد. بنابراین در برخی موارد عوامل ژنتیکی بر وزوز گوش و همچنین عوامل محیطی تأثیر می‌گذارد. به‌عبارت‌دیگر، برخی از انواع وزوز گوش می‌تواند به ارث برسد و تولد نوزاد با وزوز گوش ممکن است. این مطالعه همچنین نشان داد که شیوع وزوز گوش ارثی و دوطرفه در مردان بیشتر از زنان است.

وزوز گوش دو طرفه

این نوع وزوز پس از گروه‌بندی افراد بر اساس جنسیت و وزوز گوش یک‌طرفه / دوطرفه کشف شد. نتایج این تحقیق بسیار شگفت‌انگیز است چون برخلاف گذشته که تصور می‌شد وزوز گوش در اثر عوامل محیطی ایجاد می‌شود اما چنین نیست. اخیراً به این نتیجه رسیده‌اند که نه‌تنها محیط تأثیر کمتری دارد بلکه ژنتیک می‌تواند باعث انتقال وزوز گوش از یک نسل به نسل بعدی شود.

در مورد این مطالعه

این مطالعه با بررسی داده‌های حاصل از بررسی 10 هزار جفت دوقلو دارای وزوز گوش در مقایسه با دوقلوهایی که وزوز گوش نداشتند، انجام شد. بااین‌حال، در این مطالعه هیچ ارتباطی در مورد وزوز گوش یک‌طرفه با ژنتیک مشاهده نشد.

درمان وزوز گوش دوطرفه

درمان وزوز گوش دوطرفه براساس ماهیت آن متفاوت است. ابتدا بایستی نوار گوش انجام گیرد تا مشخص شود نوع وزوز گوش چیست.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *