Search
Close this search box.

استفاده از اسباب بازی صدا دار برای کودکان ممنوع

اسباب بازی صدا دار
استفاده از اسباب بازی صدا دار که صدای آن از حدی بلندتر است، برای کودکان ممنوع است. همیشه قبل از خرید اسباب بازی صدا دار به مقدار صدای آن توجه کنید. اسباب بازی ها نباید صدایی بلندتر از85 دسی بل داشته باشند. برای درک این مقدار صدا باید بدانید که صدای محیط کتابخانه چیزی حدود 60 دسی بل است.

قبل از خرید اسباب بازی صدا دار به نکات زیر توجه کنید

  • برخی از اسباب بازی های صدادار، سطح صدای آن تا 110 دسی بل است. حتما به مقدار صدای آن در کاتالوگ نگاه کنید.
  • اسباب بازی های موسیقی، مانند گیتارهای برقی و طبل ها، صداهایی با بلندی 120 دسی بل را از خود خارج می کنند.
  • تلفن های اسباب بازی برای کودکان کوچک بین 123 تا 129 دسی بل اندازه گیری شده است.
  • اسباب بازی هایی که برای تقویت صدا طراحی شده اند حداکثر 135 دسی بل صدا تولید می کنند.
  • اسباب بازی هایی که مانند تفنگ هستند و صدای بلندی تولید می کنند، مقدار صدای آن در سطح  150 دسی بل است.
  • قرار گرفتن طولانی مدت در این سطح صدا باعث آسیب شنوایی برگشت ناپذیر می شود و حتی قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت خطر آسیب دائمی را به همراه دارد.

مواظب شنوایی کودکتان باشید و سعی کنید در معرض صداهای بلند قرار نگیرد. هنگام انجام مراسم هایی مانند چهارشنبه سوری که صدای ترقه ها زیاد است سعی کنید حدالامکان از آن دوری کنید. و یا اینکه گوش گیر داخل گوش کودک بگذارید که مشکلی برای شنوایی او پیش نیاید. یکی از علائمی که می تواند آسیب شنوایی را پیش بینی کند وزوز گوش است. اگر کودک شکایت وجود صدای زنگ در گوش خود داشت حتما آن را جدی بگیرید.

اسباب بازی هایی که بیشترین نویز را تولید می کنند

کانال گوش کودکان بسیار کوچک است و همین امر باعث می شود که نسبت به صدا های بلند آسیب پذیر باشند. در معرض قرار گرفتن کودک در شدت های بالای 85 dB حتی برای بازه زمانی کوتاه می تواند سبب بروز کم شنوایی دائم شود. در تصویر زیر می توانید یک نمونه از اسباب بازی هایی که نویز خیلی بالایی رو تولید می کند را مشاهده کنید.

اسباب بازی صدا دار

 

نکته جالب در مورد هردو این وسایل این است که برای کودکان زیر 6 ماه استفاده می شود. بنابر سازمان ASTM اسباب بازی ها نباید در فاصله ی 50 سانتی متری بیش از dB 85 صدا تولید کنند. انجمن بینایی و شنوایی(SHA) به استفاده کننده های اسباب بازی ها یادآوری می کند که کم شنوایی به صورت تدریجی و آهسته رخ می دهد و بلافاصله بعداز یک بار در معرض قرار گرفتن رخ نمی دهد. افرادی که گوشی هوشمند دارند می توانند با نصب برنامه صدا سنج به طور تقریبی سطح شدت صدای وسیله مورد استفاده شان را اندازه گیری کنند. یا در صورتی که برایشان مقدور نبود می توانند از گوش های خود(درصورت هنجار بودن شنوایی شخص) برای سنجش صدا استفاده کنند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *