دریافت نوبت از کلینیک
دریافت نوبت از کلینیک 

65281 449 021

10 صبح تا 7 عصــر هفت روز هفته

بیماری bppv گوش و نقش کریستال های گوش در این بیماری

بیماری bppv گوش

بیماری BPPV (مخفف Benign paroxysmal positional vertigo) یکی از شایع‌ترین علل سرگیجه است که در آن، کریستال‌های کوچکی که در بخشی از گوش داخلی قرار دارند، از جای خود جابجا می‌شوند. این جابجایی باعث می‌شود با تغییر وضعیت سر، فرد احساس سرگیجه و گیجی شدیدی کند. گویی دنیای اطراف او در حال چرخش است. دلایل مختلفی مانند ضربه به سر یا کمبود کلسیم می‌تواند باعث کنده شدن این کریستال‌ها و بروز BPPV شود. به عبارت ساده‌تر، در این بیماری، سنگریزه‌های ریزی که در گوش تعادل ما نقش دارند، از جای خود خارج شده و باعث ایجاد اختلال در حس تعادل می‌شوند.

اغلب افرادی که از بیماری گوش bppv رنج می برند، عنوان می کنند با تغییر پوزیشن در حالت خواب و یا هنگام دراز کشیدن دچار سرگیجه می شوند.

کریستال گوش چیست؟

کریستال گوش اصطلاحی است که به بلورهای کلیسم کربنات موجود در بخش تعادل گوش گفته می شود. حرکت این کریستال ها بر اثر تغییر موقعیت سر باعث ارسال پیام به مغز می شود و در نتیجه آن باعث حفظ موقعیت سر در فضا و حفظ تعادل می شود. کنده شدن این کریستال ها باعث ارسال پیام های اشتباه به مغز شده و سرگیجه را ایجاد می کند.

کریستال گوش

علائم بیماری bppv گوش چیست؟

  • سرگیجه
  • احساس چرخش خود یا محیط اطراف (سرگیجه)
  • از دست دادن تعادل یا عدم توانایی در ایستادن
  • حالت تهوع
  • استفراغ

سرگیجه‌های ناشی از بیماری BPPV معمولاً کوتاه مدت و گذرا هستند و کمتر از یک دقیقه طول می‌کشند. این سرگیجه‌ها ممکن است مدتی از بین بروند و سپس دوباره عود کنند.تغییر وضعیت سر یکی از اصلی‌ترین محرک‌های این سرگیجه‌هاست. هر فرد ممکن است با حرکات خاصی مانند دراز کشیدن، بلند شدن از رختخواب، چرخیدن سر یا حتی نگاه کردن به بالا یا پایین، این سرگیجه‌ها را تجربه کند. علاوه بر سرگیجه، برخی افراد ممکن است در هنگام ایستادن یا راه رفتن احساس عدم تعادل داشته باشند. نیستاگموس یا حرکت سریع و غیرارادی چشم‌ها نیز معمولاً همراه با این بیماری دیده می‌شود و یکی از نشانه‌های مشخصه آن است.

علت بیماری bppv گوش چیست؟

در بسیاری از موارد، علت دقیق جابه‌جایی کریستال‌های گوش و بروز بیماری BPPV مشخص نیست و به آن BPPV ایدیوپاتیک می‌گویند. اما در برخی موارد، کوچکترین ضربه به سر می‌تواند باعث این مشکل شود. همچنین، اختلالات گوش داخلی ناشی از آسیب یا جراحی، به ویژه جراحی گوش یا مغز و عفونت گوش می‌تواند منجر به BPPV شود. جالب است بدانید افرادی که ساعات طولانی روی صندلی می‌نشینند، مانند دندانپزشکان، نیز مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

درمان جابجایی کریستال گوش

درمان اصلی بیماری BPPV یا همان جابجایی کریستال‌های گوش، انجام مانورهای درمانی خاصی است. این مانورها پس از تشخیص دقیق محل کریستال‌های جابه‌جا شده، با هدف بازگرداندن آن‌ها به جای اصلی خود انجام می‌شوند و معمولاً به طور کامل سرگیجه را برطرف می‌کنند. کلینیک‌های تخصصی سرگیجه، با انجام تست‌هایی مانند VNG و کالریک، محل دقیق مشکل را مشخص کرده و سپس مانور درمانی مناسب را انجام می‌دهند. در برخی موارد، ممکن است چندین جلسه مانور درمانی برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز باشد. مهمترین مزیت این روش درمانی، عدم نیاز به داروهای کاهش‌دهنده سرگیجه پس از آن است. مرکز تخصصی ارزیابی و درمان سرگیجه صادقیه، با ارائه تمامی خدمات تشخیصی و درمانی مرتبط با سرگیجه، یکی از مراکز جامع در این زمینه محسوب می‌شود.

درمان BPPV

آیا احتمال جابجایی دوباره کریستال ها وجود دارد؟

جواب بله است. در صورتی که ضربه دوباره به سر وارد شود این کریستال ها دوباره از جای خود کنده شده و علایم سرگیجه شروع می شود. البته که مصرف ویتامین دی و کلیسم می تواند تا حدودی از کنده شدن دوباره کریستال ها جلوگیری کند.

عکس کریستال گوش

آیا بیماری BPPV گوش، درمان خانگی دارد؟

متاسفانه جابجایی کریستال های گوش را نمی توان با درمان خانگی برطرف کرد. البته می توان با مصرف ویتامین دی از شیوع بیماری BPPV گوش پیشگیری کرد اما درمان نهایی آن مراجعه به کلینیک سرگیجه است.

Picture of سرور فتحی
سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 16 =