Search
Close this search box.

تست تمپانومتری چیست | 4 کاربرد تست تمپانومتری در شنوایی

تست تمپانومتری

تست تمپانومتری چیست؟ به زبان ساده تمپانومتری (Tympanometry) یک تست شنوایی است که عملکرد و حرکت پرده گوش را اندازه گیری می کند. نتایج تمپانومتری بر روی نموداری به نام تمپانوگرام نشان داده می شود. این آزمایش معمولاً سریع و بدون درد است مگر اینکه پرده گوش یا گوش میانی ملتهب باشد. تست تمپانومتری نشان می دهد که پرده گوش شما چقدر حرکت می کند.

تست تمپانومتری چگونه انجام می شود؟

شنوایی شناس یک پروب کوچک را که شبیه یک گوشی است، در داخل مجرای گوش شما قرار می دهد. این وسیله با کمک دستگاه تمپانومتر به داخل گوش شما فشار  هوا وارد می کند. تست تمپانومتری آزمایشی هست که به کمک آن میزان تحرک پرده‌ی گوش و سه استخوانچه‌ی کوچک گوش میانی بررسی و سنجیده می‌شود.

پرده‌ی گوش به صورت یک طبل، با امواج صوتی، حرکت رفت و برگشتی دارد. به کمک دستگاهی، هوای درون گوش فشرده و یا مکیده می‌شود و بدین وسیله، پرده‌ی گوش به سمت داخل فشرده و یا به سمت بیرون کشیده می‌شود. از روی میزان انعکاس صدا از روی پرده‌ی گوش در این دو حالت و نیز در حالت‌های دیگر (یعنی وقتی هیچگونه فشاری روی پرده اعمال نمی‌شود)، میزان تحرک پرده و فعالیت آن ارزیابی می‌گردد.

نتایج تست تمپانومتری به صورت نمودارهایی به نمایش درمی‌آید و از روی آن‌ها می‌توان به سالم یا ناسالم بودن پرده‌ی گوش و نحوه‌ی عملکرد آن پی برد. این تست برای نوزادان و کودکان بسیار توصیه می‌گردد، مخصوصا وقتی که سرما خورده‌اند چون سرماخوردگی روی عملکرد پرده‌ی گوش تاثیر دارد. این تست سریع (در حد یک تا دو دقیقه) انجام می‌شود.

 

تست تمپانومتری
جایگاه پرده گوش

تفسیر تست تمپانومتری

تفسیر تمپانومتری براساس تیپ هایی که تمپانومتر می دهد متفاوت است. تمپانومتری، آزمونی فیزیولوژیکی در جهت ارزیابی وضعیت گوش میانی می باشد و به معنی ارزیابی ادمیتانس گوش میانی به عنوان تابعی از فشار در کانال گوش است. نمودار ثبت شده در این روش دارای اشکال متعددی بوده و تفسیر نتایج تمپانومتری به شرح زیر است:

Type An:در صوت وجود ادمیتانس و فشار قله طبیعی نزدیک به اتمسفر.

Type As: زمانیکه قله کم عمق باشد.

Type AD: زمانیکه قله از حالت طبیعی بلندتر باشد.

Type ADD: زمانیکه قله بیش از حد بلند شده است.

Type B: نمودار فلت است و با تغییر فشار، تفاوتی در ادمیتانس نمی بینیم.

Type CL: قله تشکیل می شود اما در فشار منفی.

Type D: حالتی است که یک ناچ باریک در قله وجود دارد و زمانیکه این ناچ پهن می شود Type E را خواهیم داشت.

تست تمپانومتری
جواب تست تمپانومتری

تمپانومتری تیپ a چیست؟

تمپانومتری تیپ a نشان دهنده وضعیت نرمال یا تقریبا نرمال پرده گوش و مجرای گوش است.

تمپانومتری تیپ b چیست؟

اگر حجم مجرای گوش نرمال باشد، تمپانوگرام نوع B ممکن است منعکس کننده مرحله پیشرفته اتواسکلروز یا گوش میانی پر از مایع (احتمالاً ناشی از عفونت گوش) باشد.

مقادیر نرمال یا طبیعی برای تست تمپانومتری چقدر است؟

محدوده فشار بین +50 تا -200 داپا را مقادیر هنجار برای تمپانومتری می دانیم.

محدوده استاتیک کامپلیانس (Sc) برای بزرگسالان برابر با 0.3-1.4 و برای کودکان بین 0.2-0.9 می باشد.

پهنای تمپانوگرام برای بزرگسالان چیزی بین 50-110 داپا و برای کودکان 60-150 داپا است.

حجم کانال گوش در بزرگسالان بین 0.6-1.5 و در کودکان 0.4-1.0 است.

در صورت بروز اختلالات در گوش میانی شاهد تغییر در اندازه پارامترهای تست تمپانومتری خواهیم بود

اگر در گوش میانی اختلالی وجود داشته باشد، در موارد پرفوراسیون یا سوراخ شدن پرده گوش شاهد نمودار فلت هستیم. البته در برخی موارد ممکن است نمودار فلت نبینیم و شکل آن متغییر باشد. در این گونه موارد حجم کانال گوش نیز بیشتر خواهد بود. در موارد وجود افیوژن گوش میانی، قله تمپانومتری کاهش یافته و نمودار پهن می شود. حجم کانال گوش در این حالت طبیعی خواهد بود.

در موارد گسیختگی استخوانچه ای، غالبا قله تمپانومتری افزایش یافته و نمودار باریک می شود. در تمپانواسکلروز، قله یا طبیعی است و یا کاهش یافته است. در این حالت پهنای تمپانوگرام طبیعی است. در کلستئاتوما قله کاهش یافته و نمودار پهن می شود. در فیکساسیون استخوانچه ای ممکن است دو حالت رخ دهد. اگر فیکس شدگی در بخش خارجی باشد(نزدیک به پرده) شاهد پایین آمدن قله تمپانومتری هستیم. در حالیکه در موارد فیکس شدن استخوانچه ای در قسمت های میانی، ارتفاع قله تمپانومتری طبیعی است در این حالت تمپانوگرام می تواند طبیعی یا پهن شده باشد.

تست تمپانومتری
کاربرد تست تمپانومتری

کاربرد تست تمپانومتری

تست تمپانومتری معمولاً برای تشخیص یا رد چندین مورد استفاده می شود. وجود مایع در گوش میانی، عفونت گوش میانی، سوراخ در پرده گوش (سوراخ شدن)، یا اختلال عملکرد شیپتور استاش. این آزمایش به ویژه برای کودکانی که مشکوک به مشکلات گوش میانی هستند مهم است، اما گاهی اوقات به بزرگسالان نیز به عنوان بخشی از یک آزمایش معمول شنوایی برای تعیین اینکه آیا مشکلات گوش میانی در کاهش شنوایی نقش دارد یا خیر، داده می‌شود.

بزرگسالان و کودکانی که به دنبال استفاده از سمعک هستند معمولاً تست تمپانومتری دریافت می کنند. مایع پشت پرده گوش شایع ترین علت تمپانوگرام غیرطبیعی است زیرا از حرکت پرده گوش و انتقال صحیح صدا جلوگیری می کند. این وضعیت تقریباً همیشه موقتی و از نظر پزشکی قابل درمان است. اگر مایعی در گوش خود دارید، برای اصلاح کم شنوایی خود نیازی به سمعک ندارد، اما باید با پزشک یا متخصص شنوایی خود مشورت کنید تا بهترین درمان را برای شما ارئه دهد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *