Search
Close this search box.

تست ASSR در کودکان برای چه هدفی انجام می گیرد؟

ASSR تست

تست ASSR در کودکان یکی از آزمایش های بررسی آستانه های شنوایی است. در کودکان اتیسم این تست جهت بررسی وضعیت شنوایی نیز انجام می شود.

تست ASSR در کودکان و نوزادان

تست ASSR در کودکان می تواند اطلاعات بخصوصی از آستانه شنوایی و فرکانس ها را در سطح شدت بالا تا 120 دسی بل ارائه دهد و برای بررسی افت شنوایی شدید تا عمیق استفاده می شود. برای افرادی که کاندید کاشت حلزون هستند همزمان تست ABR و ASSR انجام می شود. برای تنظیم سمعک کودکان نیز تست ASSR گرفته می شود.

از مزایای تست ASSR در کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • ویژگی فرکانسی و توانایی تخمین آستانه ی ادیومتریک
  • سطوح شدتی بالا و امکان ارزیابی کم شنوایی شدید تا عمیق
  • آنالیز پاسخ به صورت آبجکتیو و کاهش زمان ارزیابی در مواردی که همزمان از چند فرکانس مدولاسیون استفاده می شود.

در مقابل تست ASSR در کودکان دارای معایبی نیز می باشد از جمله

  • نیاز به وضعیت خیلی آرام.
  • تاثیر بیهوشی و آرامبخش ها در ارزیابی با فرکانس مدولاسیون پایین( زیر 60 هرتز).
  • اختلاف آستانه ASSR و آستانه رفتاری به ویژه در افراد طبیعی.
  • عدم تشخیص محل ضایعه و عدم پاسخ در مواردی مانند نوروپاتی.

تست ASSR در کودکان

تست ASSR در کودکان چیست و تفاوت آن با تست ABR

تست ASSR در کودکان شبیه به تست ABR است با این تفاوت که به جای آنالیز زمانی از آنالیز فرکانسی استفاده می شود. محرکات مورد استفاده در این آزمون اصوات مدوله شده از نظر دامنه یا فرکانس یا هر دو می باشد. در صورت وجود پاسخ، EEG متناسب با فرکانس مدولاسیون محرک، مدوله می شود. این پاسخ در شدت های نزدیک آستانه و در همه فرکانس های حامل قابل ثبت است. تفسیر این تست به صورت آبجکتیو می باشد. در این تست هر چه میزان کم شنوایی بیشتر باشد، تطابق نتایج با آستانه های رفتاری بیشتر خواهد بود.

توصیه می شود در نوزادان پس از سن 2 ماهگی ازین آزمون جهت تخمین آستانه استفاده گردد. به طور کلی از این آزمون می توان برای غربالگری شنوایی نوزادان و تخمین آستانه شنوایی استفاده نمود. همچنین آستانه گیری با ASSR در حالت با و بدون سمعک می تواند برای تعیین میزان بهره عملکردی سمعک مورد استفاده قرار گیرد که در این موارد از بلندگو برای ارائه محرکات استفاده می شود.

تست ASSR در تشخیص اختلال پردازش شنوایی

برخی کم شنوایی ها ناشی از علت های مرکزی ست؛ که به این معنا که انتقال صوت بین ساقه ی مغز و قشر مغز مختل شده است. که می تواند در نتیجه ی یک آسیب و یا بد شکلی در این مسیر باشد. بنابراین کورتکس تمپورال در مغز احتمالا اطلاعات نادرستی را دریافت می کند، و یا اینکه اطلاعات را نمی تواند به درستی پردازش کند. تست ASSR برای تشخیص این نوع اختلال کاربرد دارد.

این نقایص در مهارت های پردازش شنوایی اغلب به نام (CAPD) یا اختلال پردازش مرکزی شنوایی نامیده می شود. CAPD میتواند ناشی از ترومای سر، تومورهای مغزی، اوتیسم یا تغییرات عروقی نورولوژیکی باشد. برخی اوقات نیز علتی پیدا نمی شود و تشخیص در این زمینه کار دشواری است. بسیاری اوقات این مشکل در ادیوگرام مشهود نیست. والدین ممکن است بگویند « او صدا را میشنود، اما بسیاری اوقات من مجبور هستم چندین بار یک جمله را تکرار کنم تا او متوجه شود که من چه می گویم.

و یا فردی که از او مراقبت می کند، ممکن است متوجه این شده باشد که هر وقت من با او صحبت می کنم متوجه می شوم که مجبور هستم شمرده صحبت کنم و بر آواهای جمله تاکید کنم یا اینکه او به گونه ای به صورت من نگاه می کند که انگار حواسش جای دیگری است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *