Search
Close this search box.

تست VRA و کاربرد آن در کودکان

تست VRA

در تست VRA یا شنوایی سنجی تقویت بصری با استفاده از تقویت کننده های بینایی و لوکالیزاسیون شنوایی، آستانه های شنوایی خردسالان تعیین می شود. این آزمون در واقع با استفاده از مشاهده رفتار کودک انجام می شود.

تست VRA چیست؟

روش اولیه برای ارزیابی وضعیت شنوایی در کودکان 6-24 ماه است. از تمپانومتری، رفلکس اکوستیک، تست OAE و تست ABR نیز می توان همزمان بهره گرفت. با استفاده از روش VRA میتوان میزان و شکل کم شنوایی را در نوزادان این محدوده سنی معین کرد. کودکان بزرگتر، در این محدوده سنی راحت تر و سریع تر شرطی می شوند. در این روش چرخش سر کودک، به وسیله یک پاداش بینایی تقویت می گردد. براساس تحقیقات اگر اسباب بازی مورد استفاده برای تقویت بینایی در جعبه ای مخفی شود، باعث پاسخ بهتر شنوایی در نوزادان 12-18 ماهه می شود.

تست VRA در شنوایی کودکان

مراحل انجام تست VRA

در صورت امکان، VRA باید با استفاده از هدفون انجام شود. برای اطمینان در فاز شرطی سازی باید شدت محرک بالا باشد (75 dBHL یا بالاتر). والدین یا کسانی که در اتاق تست قرار دارند باید از محافظ گوش استفاده کنند. در فاز شرطی سازی دو یا سه ارائه موفق (همراه با چرخش سر کودک) کافی است.

سیگنال های مختلف شامل تن خالص، گفتار و نویز فیلتر شده، اثر یکسانی در فاز شرطی سازی دارند. تقویت کننده بینایی باید در زاویه 90 درجه نسبت به خط وسط قرار گرفته باشد و لازم است کودک سرش را کاملا بچرخاند تا اسباب بازی چشمک زن یا ویدئو کوتاهی را ببیند.

در بعضی شرایط سایر ارزیابی های شنوایی مانند ارزیابی های الکتروفیزیولوژیک بایستی انجام شود. اگر کودک نتواند سیگنال نویز یا تن خالص را لوکالیزه کند، می توان پایین ترین شدت گفتاری که کودک کشف می کند (SAT) را شناسایی کرد. مدت زمان ارائه محرک 4 ثانیه است و پاسخ های معتبر در VRA، طی این 4 ثانیه اتفاق می افتد.

نکات مهم در انجام این تست

در کودکان مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق، کم شنوایی غیرقرینه یا کم شنوایی یکطرفه چشمگیر، لوکالیزاسیون منبع صدا با مشکل رو به رو است بنابراین انجام VRA برای این کودکان دشوار به نظر می رسد.

کودکان در سن 6-17 ماهگی به اسباب بازی های سه بعدی توجه بیشتری نسبت به ویدئو نشان می دهند. به کار بردن تقویت کننده های بینایی متعدد و گوناگون، عادت پذیری کودک را به تعویق می اندازد و تعداد پاسخ های VRA را در یک جلسه افزایش می دهد. رشد ذهنی بر عملکرد VRA تاثیرگذار است از اینرو کودکان مبتلا به سندروم داون تا سن 10-12 ماهگی عملکرد مطلوبی در VRA ندارند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *