Search
Close this search box.

هدفون و خطر کم شنوایی در اثر استفاده زیاد از آن

هدفون و کم شنوایی

خطر کم شنوایی در اثر استفاده از هدفون و گوش دادن با آن در کمین نسل جدید بشر است. تحقیقات و آمارها نشان داده است از هر چهار نفر آمریکایی بزرگسال، یک نفر در معرض خطر کم شنوایی ناشی از گوش دادن با هدفون به موسیقی و صداها است. علایم کم شنوایی و آسیب‌های شنوایی که در این افراد رخ می‌دهد، شبیه به کسانی است که در معرض نویزهای صنعتی هستند. این آسیب شنوایی در اثر سر و صداهایی که در محل شغلی آن‌ها است رخ می‌دهد، مانند سربازان جنگ و کارگران بخش صنایع.

عوامل ایجاد کننده کاهش شنوایی در اثر استفاده از هدفون

  • قرار گرفتن در برابر سر و صدای زیاد به مدت 8 ساعت و به صورت مداوم
  • گوش دادن کوتاه مدت به صدای بسیار شدید
  • اما چرا جوانان در معرض خطر کم شنوایی ناشی از سر و صدا هستند؟

در حالی که WHO مکان های پرسر و صدا و کنسرت موسیقی را به عنوان عامل اصلی آسیب شنوایی بیان می کند، اما بزرگترین نگرانی گوش دادن به موسیقی با صدای بلند با استفاده از هدفون است.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره کم شنوایی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخیراً اخبار نگران کننده ای را  در مورد خطرات کم شنوایی در اثر استفاده از هدفون به اشتراک گذاشته است. تصور می شود که 1.1 میلیارد جوان به دلیل قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد در معرض کاهش شنوایی بالقوه زندگی باشند. تا سال 2050 میلادی کم شنوایی یکی از شایع ترین اختلالات حسی در انسان است. علاوه بر این استفاده طولانی مدت از ایرفون ها مانع دفع طبیعی جرم گوش می شود. آلودگی های باکتریایی از دیگر موارد این ایرفون ها است که بهداشت عمومی گوش را کاهش می دهد.

توصیه‌های اساسی برای جلوگیری از کم شنوایی در اثر استفاده از هدفون

همیشه با ولوم کم به صداها گوش دهید. ولوم هدفون، موبایل و یا تلویزیون را آنقدر بالا نبرید که صداها برایتان بلند و آزاردهنده باشد. ولوم متوسط همیشه عالی و مناسب است.

از هدفون‌هایی استفاده کنید که نویز گیر دارند و صداهای مزاحم بیرونی را کم می‌کنند. و صدایی که به آن گوش می‌دهید با کیفیت بهتر و رساتر به گوش‌تان می‌رسد و درنتیجه نیازی به افزایش ولوم صدا نیست. ‌به جای استفاده از هندزفری‌های کوچک داخل گوشی از هدفون‌هایی استفاده کنید که کل گوش را فرا می‌گیرد. و بدین وسیله، سر و صدای بیرون کمتر به درون گوش‌تان راه می‌یابد و صدایی که گوش می‌دهید در ولوم متوسط، راحت و بدون مزاحمتی شنیده می‌شود.

سعی کنید به ازای هر نیم ساعتی که به هدفون گوش می‌دهید، پنج دقیقه به گوش‌هایتان استراحت صوتی بدهید و از هدفون استفاده نکنید و به ازای هر یک ساعت استفاده، ده دقیقه استراحت دهید. حد نهایی ولوم گوشی موبایل‌تان را در قسمت تنظیمات موبایل تنظیم و تعیین کنید تا ولوم هدفون بالاتر از آن نرفته و صدای بلند ناگهانی در گوش‌هایتان تولید نشود.

مواظب گوش‌هایتان باشید

ولوم موسیقی هایی که گوش می دهید ره به افزایش است. تحقیق اخیری که بر روی موسیقی‌های رتبه‌ی یک جهانی در طی نیم قرن اخیر انجام شده است، نشان می‌دهد که کمپانی‌های سازنده‌ی موسیقی صدای موسیقی را بلندتر تولید می‌کنند و این می‌تواند باعث آسیب شنوایی گردد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که مغز وقتی به موسیقی دلخواه خودش گوش دهد، بلندی صدا برایش آزاردهنده نیست. وقتی موسیقی که جزو پر فروش‌ترین و محبوب‌ترین آهنگ‌ها باشد، آنگاه کافی است که بلندتر نیز باشد. در این صورت، جمعیت زیادی از دنیا، به ویژه نوجوانان و جوانان، در معرض آسیب به حلزون گوش و در نهایت شنوایی خواهند بود. پس مواظب گوش‌های فرزندان نوجوان و جوانان ‌تان باشید، چون آن‌ها این گوش‌ها را تا زمان پیری‌شان لازم دارند. مبادا پیر گوشی و کم شنوایی در آنها از زمان زودتری آغاز گردد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *