Search
Close this search box.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟ سمعک یک وسیله کمک شنوایی است که به افراد دارای مشکلات شنوایی کمک می کند بهتر بشنوند. بهتر شنیدن افراد دارای مشکل شنوایی موجب افزایش مشارکت در جامعه و برقراری ارتباط با افراد جامعه می شود.

افرادی که از سمعک استفاده نمی کنند، به مرور زمان از جامعه دور می شوند و دچار افسردگی می شوند. سمعک به افراد کم شنوا کمک می کند راحت به تلویزیون نگاه کنند و صدای آن را بیشتر از حد مجاز افزایش ندهند.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟

سمعک به افراد کم شنوا در همه ی ابعاد زندگی شان کمک می کند. افراد کم شنوا به دلیل اینکه بدون سمعک هیچ صدایی را جز صداهای بسیار بلند نمیشنوند پس نبود سمعک علاوه بر مشکلات ارتباطی موجب مشکلات زبان و گفتار نیز میگردد. به نحوی که نبود سمعک می تواند گفتار بیمار را بهم بریزد. پس سمعک کمک میکند که بیمار متناسب با درگیری عصب از حضور سمعک استفاده کند. این افراد به دلیل محدودیت شنوایی، علاوه بر مشکلات ارتباطی، مشکلات گفتار و زبان و صدای تلویزیون با صدای تلفن نیز مشکل دارند و همینطور به دلیل کم شنوایی مشکل اعتماد به نفس نیز به وجود می آید.

پس در نتیجه وجود سمعک به فرد کمک میکند که بتواند با محیط ارتباط برقرار کند، گفتار و زبانش را حفظ کند، صدای تلفن و تلویزیون را به راحتی بشنوند و به دنبال این موارد از عزت نفس و اعتماد به نفس مطلوبی چون فرد عادی برخوردار باشد. در افراد با کم شنوایی عمیق، علاوه بر تمام مشکلاتی که برای افراد با کم شنوایی ذکر شد، به دلیل اینکه صداهای هشدار شنیده نمیشود ممکن است از نظر جانی در خطر باشند.

به شکلی که این افراد صدای بوق ماشین، صدای آتش نشانی و غیره را نمی شنوند و ممکن است خطرات جانی آنها را تهدید کند. در این افراد حضور سمعک کمک میکند که باقیمانده ی شنوایی حفظ و تقویت شود و بتوانند به حداقل ۶۰ درصد از روتین عادی زندگی برگردند و در عرصه های مختلف زندگی رشد چشمگیری داشته باشند.

انواع کم شنوایی و سمعک

در افراد با افت شنوایی ملایم بدلیل اینکه این افراد فقط صداهای ضعیف را نمیشنوند و تشخیص کلمات در محیط های شلوغ برایشان مشکل است. سمعک به آنها کمک میکند که به صورت طبیعی بشنوند و مشکل تشخیص کلماتشان بطور کامل حل شود. در افراد با افت شنوایی متوسط بسته به اینکه مشکل کانداکتیو (انتقالی) باشد یا مشکل سنسوری نورال (حسی عصبی)، کمکی که سمعک میکند تفاوت هایی پیدا میکند.

در افراد با شکایت کم شنوایی متوسط، به دلیل اینکه این افراد بدون سمعک صداهای گفتار عادی را نمیشنوند پس مشکل ارتباطی بسیاری دارند. همینطور در شنیدن صدای تلویزیون نسبت به افراد عادی معضلاتی دارند و نیاز به ولوم بالاتری دارند. سمعک به این افراد کمک میکند به طور طبیعی بشنوند و مشکل صدای تلویزیون و نیز مشکل ارتباطی شان کاملا رفع شود.

علاوه بر این، سمعک کمک میکند از پیشرفت بیشتر کم شنوایی جلوگیری شود. در افراد با شکایت کم شنوایی متوسط، به دلیل اینکه عصب آسیب دیده است سمعک در بهبود مشکل ارتباطی، بهبود مشکلات درک صدای تلویزیون و نیز درک و شنیدن کلمات در جمع، کمک می کند. همچنین وضعیت عصب شنوایی ارتقا می یابد و به دنباله ی آن رضایتمندی بیمار افزایش پیدا می کند. افراد با مشکلات کم شنوایی حسی عصبی میزان رضایتمندی نهایی از سمعک بسیار تحت سلامت عصب است و حضور سمعک بسیار در بهبود عصب تاثیر گذار است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *