Search
Close this search box.

سمعک و آلزایمر – سمعک سالمندان و جلوگیری از آلزایمر

سمعک و آلزایمر

سمعک و آلزایمر چه ارتباطی باهم دارند؟ سمعک از زوال عقل سالمندان و آلزایمر آنها جلوگیری می‌کند. بیماری آلزایمر (به انگلیسی: Alzheimer’s disease) که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود.

بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه ‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود.

ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب دارائیش را نگه دارد.

بتدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود. کم‌کم مشکل مسیر یابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود. در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند.

بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود. پنج درصد جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که ۱۰ تا ۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.

محققان دانشگاه کلمبیا دریافتند استفاده از سمعک می‌تواند در جلوگیری از آلزایمر در افراد مسن مؤثر باشد

پایگاه خبری ScienceDaily نوشت: استفاده از سمعک می‌تواند به افراد مسن در شرکت در امور اجتماعی یاری‌رسان باشد و برای آنها پلی برای ارتباط با دنیای خارج باشد. در این تحقیق ۱۰۰ بزرگسال ۸۰ تا ۹۹ ساله حضور داشتند که ۳۴ نفر از آنها که از سمعک استفاده می‌کردند، امتیازهای بهتری برای عملکرد ذهنی از خود نشان دادند.

محققان دریافتند عملکردهای ذهنی به طور مستقیم با توانایی شنیدن در افرادی که سمعک استفاده نمی‌کنند، مرتبط است. بیش از نیمی از افراد بالای ۷۵ سال دچار ناشنوایی می‌شوند، اما کمتر از ۱۵ درصد آنها از سمعک استفاده می‌کنند. نتایج تحقیقات پیشین نشان داده افراد مسن مبتلا به مشکلات شنوایی در خطر بالایی برای تصادف و سقوط، انزوای اجتماعی و زوال عقل قرار دارند.

محققان می‌گویند داشتن سمعک به نظر چندان مهم به نظر نمی‌رسد، اما این وسیله می‌تواند با ایجاد اعتماد به نفس برای مکالمه بیشتر در اجتماع راهی ساده اما بسیار مهم برای جلوگیری از زوال عقل پیش روی سالمندان قرار دهد. این پژوهش در مجله ” American Journal of Geriatric Psychiatry ” منتشر شده است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *