Search
Close this search box.

آیا می دانستید سمعک مغز را توانمند می کند؟

سمعک مغز توانمند

استفاده از سمعک مغز را توانمند می کند. یکی از معضلات و مشکلات بزرگ کاربران سمعک، درک گفتار در شلوغی‌ها و مکان‌های پر سر و صدا هست که ما از آن با عنوان “درک گفتار در نویز” نام می‌بریم. ‌تمامی افراد کم شنوایی که درجاتی از کم شنوایی دارند، دچار مشکل درک گفتار در نویز هستند. کم شنوایی باعث می‌شود فرد نتواند سیگنال‌های گفتاری را به خوبی از صداهای مزاحم و شلوغی‌ها تفکیک کند و به همین علت، میزان درک گفتار فرد کم شنوا در مقایسه با فرد شنوای سالم همیشه کمتر است.

کم شنوایی به دو علت باعث این مساله می‌شود:

کم شنوایی باعث می‌شود برخی صداهای آرام گفتاری که برای درک گفتار بسیار مهم هستند، توسط فرد کم شنوا شنیده نشوند. توانایی فرد کم شنوا در خصوص تفکیک و تمایز انواع صداهای مختلف توسط مغز و گوش داخلی (عصب شنوایی و حلزون او) در مقایسه با فرد شنوای سالم همیشه کمتر است!

سمعک چگونه موجب توانمندی مغز می شود؟

سمعک با تقویت صداها به فرد کم شنوا کمک می‌کند تا انواع صداها را بشنود. بدین ترتیل، سمعک مشکل اول فرد، یعنی نشنیدن صداها، را برطرف می‌کند ولی همچنان مشکل تفکیک صداها توسط مغز و عصب شنوایی حتی با زدن سمعک پابرجا است. اگرچه سمعک با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و پیشرفته تا حدی در این خصوص به فرد کم شنوا کمک می‌کند ولی نقش و توانایی مخ و عصب شنوایی او گزینه‌ی تعیین کننده‌تری در این خصوص می‌باشد.

تحقیق جدیدی که اخیرا در مجله‌ی معتبر چاپ شده است نشان می‌دهد که دریافت سمعک بلافاصله بعد از رخداد کم شنوایی باعث می شود ذهن افراد در تشخیص و تفکیک صداهای گفتاری در شرایط نویزی توانمندتر گردد.

استفاده کن، وگرنه از دست میره

در علم نوروساینس (عصب شناسی مغز)، اصل بسیار مهمی وجود دارد مبنی بر اینکه “یا استفاده کن، یا از دست می‌رود!”

منظور این اصل آن است که سلول‌هایی که در مغز و اعصاب بدن هستند باید همیشه در حال کار کردن و پردازش باشند و مورد استفاده قرار گیرند. و اگر بخشی از این سلول‌ها به کار گرفته نشوند و بیکار بمانند، بتدریج با گذشت زمان، قوام و ماهیت خود را از دست داده، می‌میرند و از صفحه‌ی هستی ناپدید می‌شوند. پس بهترین کار آن است که همیشه از این سلول‌ها استفاده شود.

اتفاقا بکارگیری این سلول‌ها نه تنها موجب استهلاک و پیری آن نمی‌شود، بلکه باعث حفظ قوام آن‌ها و جوان‌تر ماندن آن‌ها می‌شود. در حقیقت، تحریک این سلول‌ها از طریق حس‌های بدن (مثل شنوایی، بویایی، بینایی، لامسه و …) و محرکات دنیای بیرونی (مثل صدا، نور، ارتعاش و …) باعث فربه‌تر و کارآمدتر شدن آن‌ها می‌شود. پس وقتی کم شنوایی، حتی با کوچک‌ترین درجه و میزان رخ دهد، باید به دنبال جبران آن و حفظ روند تحریک سلول‌های عصبی مغز بود و دریافت سمعک نباید به تاخیر بیفتد.

بنابراین سمعک مغز را توانمند می کند.

کم شنوایی باعث کاهش حجم مغز می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد که کم شنوایی باعث می‌شود سیستم اعصاب مرکزی از دریافت صداها و محرکات صوتی محروم شود و این امر به نوبه‌ی خود باعث کاهش قابل توجه حجم مغز می‌شود.

هر ناحیه از سیستم عصبی مرکزی مختص یکی از حس‌های ما هست و برای پردازش محرکات آن حس اختصاص داده شده است. کاهش ورودی حسی به مغز باعث از بین رفتن سلول‌های مغز و درنتیجه کاهش حجم آن می‌شود. محلی از مخ که در ناحیه‌ی گیجگاهی سر قرار دارد، یعنی همان قسمتی که بالاتر و اندکی جلوتر از لاله‌ی گوش قرار دارد، محل مخصوص پردازش صداها در مغز است. این ناحیه از مغز وقتی که فرد دچار کم شنوایی می‌شود و اگر کم شنوایی او جدی گرفته و درمان نشود، کاهش حجم پیدا می‌کند.

کاهش حجم مغز عواقب جبران ناپذیری دارد. به عنوان مثال، کاهش حجم مغز باعث کاهش میزان درک گفتار، کاهش حافظه، کاهش عملکرد عصب و مراکز عصبی سیستم شنوایی و درنهایت بیماری آلزایمر یا زوال عقل می‌شود. پس کم شنوایی و درمان آن را جدی بگیرید!

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *