Search
Close this search box.

انواع سمعک به همراه راهنمای جامع آن

در این مقاله سعی می‌کنیم در مورد انواع سمعک کامل‌ترین توضیحات را ارائه دهیم. سمعک وسیله‌ای است برای کمک به افرادی که از قدرت شنوایی کامل برخوردار نیستند. سمعک توسط شنوایی‌شناس تجویز و تنظیم می‌شود. سمعک وسیله‌ای برای تقویت صداها برای افراد دچار کم شنوایی (از حدود ملایم تا عمیق) است که از سه قسمت اصلی زیر تشکیل‌شده است: میکروفون، مدار پردازنده و بلندگو (رسیور). البته اجزای دیگری همچون ولوم کنترل، کلید برنامه یا پروگرام، هوک نیز در سمعک‌هایی موجود است که جزو ابزار جانبی سمعک به شمار می‌رود. سمعک‌ها را می‌توان از چندین لحاظ طبقه‌بندی کرد که مهم‌ترین آن‌ها شکل ظاهری، نوع پردازش و نحوه قرارگیری در گوش است.

انواع سمعک

انواع سمعک را می‌توان بر اساس نحوه قرارگیری آن‌ها در گوش تقسیم‌بندی کرد. این به معنای تنوع در طراحی و رنگ‌بندی نیست بلکه هر نوع از سمعک مناسب با نیازهای شنوایی افرادی با ویژگی‌های خاص طراحی‌شده است.

جایگاه قرارگیری سمعک در داخل گوش، ساده‌ترین راه طبقه‌بندی انواع سمعک است. اساساً سمعک‌ها یا داخل گوش قرار می‌گیرند و یا در پشت گوش.

  • ITE  علامت اختصاری سمعک‌های داخل گوشی است. این نوع از سمعک‌ها با عنوان سمعک‌های سفارشی نیز یاد می‌شود چراکه متناسب با اندازه گوش هر فرد به‌طور سفارشی ساخته می‌شوند.
  • BTE  علامت اختصاری نوع دیگری از سمعک‌ها با عنوان سمعک‌های پشت‌گوشی است.

سمعک های داخل گوشی (ITE)

سمعک‌های داخل گوشی برای افت‌های شنوایی شدید تا متوسط کاربرد دارند. این سمعک‌ها در داخل گوش قرار می‌گیرند و بر اساس شکل قالب گوش هر فرد ساخته می‌شوند. شکل مقابل نمایانگر انواع مختلفی از سمعک‌های داخل گوشی بانام  Micro-CIC است که کاملاً در داخل کانال گوش فرد قرار می‌گیرند و حفره گوش را پر می‌کنند.

سمعک های پشت گوشی (BTE)

  • سمعک‌های پشت‌گوشی انواع افت شنوایی از ملایم تا عمیق را پوشش می‌دهند و در انواع مختلفی از سمعک‌های مینیاتوری تا سمعک‌های پرقدرت با اندازه‌ای بزرگ‌تر وجود دارند.
  • بسیاری از سمعک‌های پشت‌گوشی مجهز به سیستم میکروفن جهت‌دار هستند تا فهم گفتار در محیط‌های پرسروصدا را افزایش دهند.
  • تنظیم سمعک‌های پشت‌گوشی می‌تواند به‌صورت باز یا بسته باشد.
  • بسته به این معناست که قالب  ساخته‌شده تقریباً به‌طور کامل گوش خارجی و کانال گوش را پر می‌کند.
  • این سمعک‌ها متنوع و مناسب برای انواع افت شنوایی هستند.
  • این نوع از سمعک‌های پشت‌گوشی، سمعک‌هایی پرقدرت هستند.
  • قرار دادن آن‌ها بر روی گوش آسان است چراکه به لحاظ اندازه از سمعک‌های داخل گوشی بزرگ‌ترند.
  • قالب گوش، سمعک‌های پشت‌گوشی را به گوش متصل می‌کند و برای هر کاربرد شکل خاصی دارد  این مسئله مهمی است چراکه عملکردهای چندگانه‌ای را برای شنیدن بهتر اجرا می‌کند.
  • یکی از مهم‌ترین وظایف قالب گوش این است که صدای تقویت‌شده را به پرده صماخ می‌رساند همچنین به قرارگیری و نگهداری سمعک در پشت گوش کمک می‌کند.
  • ویژگی مهم قالب گوش این است که به کانال شنوایی می‌چسبد. این حرکت راه را مسدود می‌کند و امکان برخورد سیگنال‌های آکوستیک را از بین می‌برد.

 

در سمعک پشت‌گوشی باقابلیت تنظیم باز، قالب گوش از طریق تیوب باریکی به سمعک متصل می‌شود. سمعک‌هایی با تنظیم باز سمعک‌هایی راحت هستند و از تجمع رطوبت در گوش جلوگیری می‌کنند. این سمعک‌ها برای انواع خاصی از افت شنوایی مناسب هستند و کیفیت صدای برتر و راحتی از مزایای این سمعک‌ها است.

سمعک های رسیور داخل کانال (RIC)

سمعک‌های RIC بسیار شبیه به سمعک‌های با تنظیم باز هستند که پیش‌تر راجع به آن‌ها صحبت شد. برخلاف بسیاری از سمعک‌های پشت‌گوشی مرسوم، رسیور در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد و از طریق تیوب باریکی به سمعک متصل می‌شود. ازآنجایی‌که رسیور در داخل سمعک‌های پشت‌گوشی نیست این سمعک‌ها بسیار کوچک، سبک و ناپیدا هستند. در این مقاله سعی کردیم سمعک و انواع آن را تا جایی که امکان دارد توضیح دهیم. امیدواریم مفید واقع‌شده باشد.

انواع سمعک های دیجیتال، هوشمند و آنالوگ چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند

وقتی صحبت از فنّاوری می‌شود منظور سطح پردازشی سمعک و همخوانی تنظیمات با میزان و نوع کاهش شنوایی است. هرکدام از سمعک‌ها به‌گونه‌ای متفاوت با دیگری پردازش‌ها را انجام می‌دهد.

سمعک های آنالوگ

گروه سمعک‌های آنالوگ برای تمامی افراد و تمامی افت‌های شنوایی به یک‌شکل تقویت انجام می‌دهد. بدین معنی که میزان تقویت و پردازشی این سمعک‌ها ثابت بوده و نمی‌توان به‌صورت اختصاصی و براساس افت شنوایی فرد تنظیمات آن را تغییر داد. شاید بزرگ‌ترین مشکل این سمعک‌ها این است که احتمال بدتر شدن افت شنوایی فرد در آن‌ها بالاست. همچنین این نوع سمعک‌ها، تفاوتی بین صداهای دلخواه (مانند گفتار) و صداهای ناپسند (مانند نویز و سروصدای محیط ) قائل نمی‌شوند. با پیشرفت فنّاوری حدود دو دهه است که این سمعک‌ها جای خود را به سمعک‌های دیجیتال و هوشمند داده است.

سمعک های دیجیتال

گروه سمعک دیجیتال علاوه بر اینکه صداهای محیطی را از یکدیگر افتراق می‌دهد، تنظیماتی را فراهم می‌کند که منحصربه‌فرد بوده و در افراد مختلف متفاوت است. تقریباً احتمال بدتر شدن افت شنوایی کاربران سمعک‌های دیجیتالی به حد صفر رسیده است و تمام صداها در سطحی شنیده می‌شود که یک فرد دارای شنوایی طبیعی آن‌ها را می‌شنود. علاوه بر این مسائل، با استفاده از سمعک‌های دیجیتالی به‌راحتی می‌توان گفتار را شفاف‌تر و واضح‌تر تقویت کرد و سروصدای محیطی را کاهش داد. با توجه به این‌که سمعک دیجیتال دارای قیمت‌ مناسبی می‌باشند، تقریباً بیشترین میزان عرضه به کاربران گروه سمعک دیجیتال است.

سمعک های هوشمند

سمعک هوشمند می‌تواند بر اساس ویژگی محیط‌های مختلف به‌صورت خودکار و بدون اینکه فرد استفاده‌کننده متوجه شود تنظیمات و پردازش خود را تغییر دهند. این گروه از سمعک‌ها به‌صورت خودکار گفتار را بهتر و شفاف‌تر از سایر اصوات برای فرد استفاده‌کننده تقویت نموده و علاوه بر آن مشابه سیستم شنوایی طبیعی و مغزی توجه فرد را به صداهای محیطی و اضافی کم می‌کند. هم‌چنین سمعک دیجیتال هوشمند در حالتی که به‌صورت دوگوشی تجویز می‌شود، ارتباطی بین سمعک گوش راست و چپ برقرار می‌کند و بر این اساس کیفیت صدای کاملاً شفاف را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از مزایای سمعک دیجیتال هوشمند، قابلیت اتصال وایرلس آن‌ها با وسایل صوتی و ریموت کنترل‌های مخصوص و همچنین گوشی‌های تلفن هوشمند (اندروید و IOS) است. انتخاب نوع تکنولوژی و نوع سمعک، بسیار تخصصی بوده و تنها متخصص شنوایی‌شناس می‌تواند این کار را به‌طور کامل و بدون نقص آن را انجام دهد. با مراجعه به مراکز تخصصی ما می‌توانید مشاوره تخصصی در مورد سمعک‌های هوشمند و دیجیتال دریافت نمایید.

انواع سمعک از نظر برند

افراد کم‌شنوا بعد از انجام مراحل ارزیابی و تشخیص اینکه توان‌بخشی آن‌ها مبتنی بر وسایل کمک شنیداری به‌خصوص سمعک است شاید اولین سؤالی که در ذهنشان خطور کند این است که کدام برند معتبر است؟ و چه برندی بخرم؟

ما در این مطلب سعی بر معرفی برند سمعک خاصی به‌عنوان بهترین برند و مارک سمعک نداریم. درواقع کلینیک جهان سمعک سعی بر آن دارد تا بهترین انواع سمعک را از هر برند در اختیار بیماران قرار دهد. چیزی که واضح است این است که امروز نمی‌توان گفت مارک سمعک خاصی برتر است ولی می‌توان بر اساس ویژگی‌های مدنظر به‌نوعی سمعک از برندی خاص هدایت شد.

سمعک زیمنس آلمان

شاید در نگاه اول وقتی اسم سمعک بیاید ناخودآگاه واژه بعدی زیمنس باشد. سمعک زیمنس را می‌توان قدیمی‌ترین و شاید بنیان‌گذار سمعک دانست. سمعک زیمنس بیش از 130 سال سابقه خدمت دارد. در سال 1913 زیمنس آغازگر اولین خط تولید سمعک شد. برند سمعک زیمنس معتبر از کشور آلمان است. چیزی که سمعک زیمنس آلمان را به‌عنوان برندی معتبر در جهان معرفی کرد پایبندی به تعهدات بود. این شرکت شدیداً به تعهدات خود پایبند است. از دیگر ویژگی‌های سمعک زیمنس آلمان آپدیت بودن درزمینهٔ پیشرفت فنّاوری است. مثلاً زیمنس در سال 2018 یک محصول جدید به نام best sound technology را با فناوری PRIMAX معرفی کرد.

انواع سمعک. زیمنس

سمعک اتیکن oticon

آغاز فعالیت سمعک اتیکن در سال 1904 است. مؤسس شرکت فردی به نام Hans demant است. کمپانی اتیکن با یک شعار معروف وارد بازار سمعک شد و به فعالیت ادامه می‌دهد. رضایت‌مندی از سمعک شعار اول کمپانی سمعک اتیکن است. این کمپانی در کنار پیشرفت فنّاوری سعی بر جلب رضایت مردم دارد. اولین سمعک دیجیتال را در سال 1991 به دنیا عرضه نمود.کمپانی سمعک اتیکن دارای پیشرفته‌ترین مراکز تحقیقاتی در کشور دانمارک است.

انواع سمعک. اتیکن

سمعک فوناک

تاریخچه سمعک فوناک به سال 1947 و کشور سوئیس باز می‌گردد. در ابتدا با نام کمپانی electroakustiki for AG بود و بعدها به نام phonak AG تغییر نام داد. این کمپانی از افراد خبره شنوایی‌شناس سراسر دنیا بهره می‌برد. شعار کمپانی فوناک LIFE IS ON است. معادل فارسی آن زندگی جاری است. این شرکت نیز از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برد. برای مثال در سال 2010 از تکنولوژی +SPICE رونمایی کرد. کاربران در استفاده‌کننده از این تکنولوژی رضایت بسیار زیادی در محیط‌های نویزی داشتند. برند فوناک در سال 2013 در امر تحول سیستم پردازشی خود انقلابی به وجود آورد و تکنولوژی phonak quest را رونمایی کرد.

انواع سمعک. فوناک

سمعک یونیترون

سمعک یونیترون در سال 1964 در کشور کانادا آغاز به کار کرد. کمپانی یونیترون یکی از موفق‌ترین کمپانی‌ها در سمعک است. این کمپانی در بیش از 20 کشور دنیا نمایندگی دارد که خدمات پس از فروش بسیار عالی را به کاربران ارائه می‌دهند. سمعک یونیترون به بیش از 45 کشور دنیا سمعک می‌فرستد. نکته مهم در باب کیفیت سمعک‌های یونیترون تست بروی افراد کم‌شنوا است. در صورت عملکرد افراد کم‌شنوا، محصول روانه بازار می‌شود.

انواع سمعک. یونیترون

سمعک استارکی

William Austin در سال 1967 شرکت خدمات و تعمیرات حرفه ای سمعک را در خیابان Louis park در شهر مینه سوتا امریکا راه اندازی کرد. در سال 1973 شرکت استارکی سمعک سفارشی داخل گوشی CE1 را عرضه کرد و بعد از آن در همان سال مدل های مختلف CE را تولید کرد.

انواع سمعک. استارکی

سمعک ویدکس

شرکت ویدکس در سال 1956 در کشور دانمارک توسط توفهلم و وسترمن افتتاح گردید. کمپانی معروف ویدکس در بیش از 150 کشور دنیا دارای نمایندگی توزیع محصولات و خدمات پس از فروش است. بسیاری از سمعک های اخیر این کمپانی، مجهز به تکنولوژی وایرلس هستند. در حال حاضر سمعک ویدکس مدعی داشتن تکنولوژی منحصر به فرد universal program sound technology است.

انواع سمعک. ویدکس

بهترین برند سمعک

واقعیت این است که متخصص شنوایی‌شناس هرگز نمی‌تواند بهترین مارک سمعک را یک برند خاص معرفی کند. امروزه برندهای معتبری درزمینهٔ سمعک مشغول به فعالیت هستند. در بحث تجویز سمعک برای فرد کم‌شنوا عوامل ادیولوژیکی مثل نوع کم شنوایی، میزان کم شنوایی دخالت دارند. عوامل غیر ادیولوژیکی مثل انگیزه بیمار، حمایت مالی، حمایت عاطفی، ارتباطات نیز دخالت دارند؛ اما نکته‌ای که در این مطلب به آن اشاره می‌شود بحث انتخاب بهترین برند سمعک است. متخصص شنوایی‌شناس متناسب با عوامل ادیولوژیکی و غیر ادیولوژیکی و براساس نیازهای یک بیمار سعی می‌کند سمعکی را انتخاب کند که پاسخگوی نیازهای آن باشد.

تکنولوژی انواع سمعک

امروزه طبیعی‌ ترین کیفیت صدا، در سمعک‌های برخورداری از تکنولوژی بی‌سیم  وجود دارد. به کمک تکنیکی که پردازش دو گوشی خوانده می‌شود، استفاده از دو سمعک، بهره‌مندی بیشتری را فراهم می‌آورد. در واقع سمعک‌های بی‌سیم به مانند دو گوش طبیعی، در تعامل با یکدیگر عمل کرده تا تصویر صوتی واضح، با کیفیت و هماهنگی را برای پردازش‌های مغزی شما فراهم نمایند.

سمعک وایرلس چیست؟

سمعک‌های معمولی دارای عملکرد مجزا از یکدیگرند اما عملکرد سمعک‌های بی‌سیم، دایماً با یکدیگر هماهنگ می‌شود. این نوع پردازش صوتی به مانند تعامل طبیعی میان دو گوش در مغز افراد طبیعی است. با یک تصویر صوتی هماهنگ، اطلاعات بسیار بیشتری در مورد محیط شنیداری پیرامون شما فراهم می‌گردد که به آن اصطلاحاً «آگاهی فضایی» گفته می‌شود. جزئیات اضافه‌ای که در این حالت، شنوایی سه بعدی واقعی (در تمامی جهات افقی و عمودی) را ایجاد می‌نماید.

تجربه شنوایی طبیعی و سه بعدی

شناسایی درست گوینده در محیط‌های شلوغ و در انتهای روز خستگی کمتری احساس کرده و انرژی بیشتری برای فعالیت‌های دیگر خواهید داشت. دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد بهتر است از دو سمعک بی‌سیم استفاده کنید. به جای آنکه خود را محدود به یک سمعک کنید؛ لذت استفاده از دو سمعک را تجربه نمایید.

انتخاب نوع سمعک

انتخاب نوع سمعک باید حتماً توسط متخصص انجام شود، استفاده از سمعک‌های کوچک که داخل گوش قرار می‌گیرند برای کودکان مناسب نیست زیرا گوش آن‌ها هم‌زمان با افزایش سن بزرگ می‌شود و احتمال گم‌شدن سمعک برای کودکان وجود دارد در این رابطه باید اجازه‌ی رشد کامل گوش‌داده شود و سپس در سنی که رشد گوش تقریباً متوقف شد، تجویز گردد. قدرت سمعک باید متناسب با نیاز مصرف‌کننده باشد. سمعک‌های جدید می‌توانند صداها را تفکیک کنند و به‌این‌ترتیب نویزها و صداهای زمینه‌ای را حذف کنند تا کاربر دچار سردرد و احساس استرس نشود.

عوامل موثر بر انتخاب بهترین سمعک

به‌صورت کلی این عوامل را به دو گروه عوامل ادیولوژیکی و عوامل غیر ادیولوژیکی تقسیم می‌کنند. از عوامل ادیولوژیکی مهم، نوع کم شنوایی است. شاید مهم‌ترین معیار انتخاب سمعک خوب نیز همین باشد. شیب ادیوگرام از دیگر عوامل ادیولوژیکی است. ادیوگرام ها براساس شکل کم شنوایی و شیب آن‌ها انواع متفاوتی دارند که برای هر شیب باید سمعک مناسب با آن انتخاب شود. مورد بعدی میزان درک گفتار فرد است. به‌صورت کلی برای افرادی که درصد بازشناسی گفتار(SDS) آن‌ها از 50 درصد کمتر است شاید سمعک نتواند تأثیر زیادی داشته باشد. از دیگر موارد ادیولوژیکی می‌توان به محدوده پویایی شنوایی فرد اشاره کرد. باید دانست که محدوده پویایی شنوایی فرد کم‌شنوا از فرد هنجار کمتر است.

قطعات سمعک شامل چه مواردی است؟

سمعک دارای سه قطعهٔ مهم است: میکروفون، مدار پردازنده و بلندگو (رسیور).

میکروفون: کار میکروفون سمعک دریافت امواج صوتی و تبدیل آن‌ها به سیگنال‌های الکتریکی است. مدار پردازنده: در مدار پردازنده یا بورد سمعک تمامی سیگنال‌های الکتریکی دریافت شده از سوی میکروفون پردازش و سپس تقویت می‌شوند. بلندگو (رسیور): بعد از پردازش و تقویت سیگنال‌های الکتریکی، این سیگنال‌ها به‌وسیلهٔ بلندگوی سمعک دوباره به امواج صوتی تبدیل و به گوش بیمار ارائه می‌گردد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *