Search
Close this search box.

لوب های مغز – عملکرد 4 لوب مهم مغز چیست؟

لوب های مغز

لوب های مغزی شامل لوب فرونتال، پریتال، اکسیپیتال و تمپورال هستند. هر طرف مغز شما چهار لوب دارد. لوب پیشانی برای عملکردهای شناختی و کنترل حرکت یا فعالیت ارادی مهم است. لوب پریتال اطلاعات مربوط به دما، چشایی، لمس و حرکت را پردازش می کند، در حالی که لوب پس سری یا آکسیپیتال در درجه اول مسئول بینایی است. لوب گیجگاهی یا تمپورال حافظه ها را پردازش می کند و آنها را با احساسات چشایی، صدا، بینایی و لمس ادغام می کند.

لوب چیست؟

در آناتومی، لوب یک بخش یا قسمتی از عضو است (به عنوان مثال در مغز، ریه، کبد یا کلیه) که بدون استفاده از میکروسکوپ در سطح آناتومی قابل مشخص و معین است. لوب در مقایسه با لوبول بسیار بزرگتر است، به طوریکه لوب با چشم مشخص است اما لوبول فقط در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است.

لوب فرونتال یکی از لوب های مغز است که در پیشانی ما قرار دارد

لوب فرونتال با کمک شیار مرکزی و کناری از لوب پریتال یا آهیانه و لوب گیجگاهی جدا می شود. لوب فرونتال معمولاً  محل کارهایی است که عملکردهای اجرایی بالاتر از جمله تنظیم عاطفی، برنامه ریزی، استدلال و حل مسئله اتفاق می افتد. به همین دلیل است که در زوال عقل ناشی از آسیب به این لوب، تغییر شخصیت اغلب اولین علائم بیماری است.

لوب آهیانه یا پریتال

لوب آهیانه در پشت لوب پیشانی قرار دارد و توسط شیار مرکزی جدا می شود. مناطقی در لوب آهیانه مسئول ادغام اطلاعات حسی، از جمله لمس، دما، فشار و درد هستند. پردازشی های لمسی دقیق در لوب آهیانه اتفاق می افتد. مانند تمایز دوتا سوزن که به طور همزمان پوست ما را لمس می کند. نواحی مختلف بدن گیرنده های حسی مختلفی دارند و بنابراین در تشخیص نقاط متمایز نسبت به سایر مناطق باهم دیگر فرق می کنند. مثلا اگر دو تا سوزن همزمان شانه ی ما را لمس کند ما قادر به تفکیک نخواهیم بود اما اگر به پوست کف دست ما برخورد کند می توانیم به راحتی تشخیص دهیم.

لوب گیجگاهی یکی از مهمترین لوب های مغز است

این لوب شامل نواحی تخصصی برای پردازش اطلاعات حسی است، خصوصاً برای شنیدن، شناخت زبان و تشکیل حافظه مهم است.

اطلاعات شنوایی

لوب گیجگاهی حاوی قشر شنوایی اولیه است که اطلاعات شنوایی را از گوش ها و نواحی ثانویه دریافت می کند و اطلاعات را پردازش می کند تا بفهمیم چه می شنویم (به عنوان مثال کلمات، خندیدن، گریه کودک).

پردازش بینایی

مناطق خاصی در لوب گیجگاهی اطلاعات بصری پیچیده ای از جمله چهره ها و صحنه ها را درک می کنند.

حافظه

لوب گیجگاهی داخلی (نزدیک به وسط مغز) شامل هیپوکامپ است، منطقه ای از مغز که برای حافظه، یادگیری و احساسات مهم است.

سایر لوب های مغز

لوب آکسیپیتال یا پس سری اصلی ترین مرکز پردازش بینایی مغز است. قشر بینایی اولیه که با نام V1 نیز شناخته می شود، اطلاعات بصری را از چشم دریافت می کند. این اطلاعات به چندین منطقه پردازش بینایی ثانویه، که عمق، فاصله، مکان و هویت اشیا دیده شده را تفسیر می کنند، ارسال می شود.

قشر حرکتی چیست؟

به قسمتی از لایه خارجی مخ که مسئول انجام حرکات در بدن است. آسیب به این نواحی موچب از دست رفتن حرکات اندام ها یا صورت و حتی تنه می شود. معمولا این افراد بایستی جلسات توانبخشی و در راس آن کاردرمانی به صورت منظم انجام دهند تا حرکت اندام برگردد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *