Search
Close this search box.

مصرف جنتامایسین و عوارض آن

مصرف جنتامایسین

مصرف جنتامایسین یکی از خطرناک ترین عوارض را روی سیستم شنوایی فرد می گذارد. در بعضی موارد تزریق جنتامایسین به داخل گوش به منظور کنترل سرگیجه ناشی از بیماری منییر می تواند عوارض و خطراتی داشته باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم. این نوع تزریق مانند هر عمل جراحی، نه تنها مزایا بلکه خطراتی نیز ممکن است داشته باشد.

عوارض تزریق یا مصرف جنتامایسین به داخل گوش

از دست دادن کامل حس شنوایی

این دارو فیبرهای عصبی عملکرد تعادل را به طور انتخابی تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، کاهش شنوایی زیاد یا حتی کم می تواند از عوارض تزریق جنتامایسین باشد.

تداوم سرگیجه یا بی ثباتی

در بیشتر بیماران مبتلا به بیماری منییر، این روش درمانی می تواند حملات سرگیجه و نیستاگموس آنها را کنترل کند. در بعضی از بیماران به اندازه کافی جنتامایسین در گوش داخلی آنها جذب نمی شود.

اگر جذب به صورت کافی انجام نگیرد این روش موثر نخواهد بود و بنابراین نیاز به جراحی اضافی برای ریشه کنی سرگیجه ناشی از منییر است. عدم تعادل موقتی پس از درمان موفقیت آمیز عادی است و معمولاً طی چند هفته فروکش می کند. در برخی موارد، عدم تعادل می تواند ماه ها ادامه داشته باشد یا در موارد نادر، دائمی باشد.

وزوز گوش

به خصوص در مواردی که کاهش شنوایی شدید رخ دهد، وزوز گوش شروع می شود. تزریق جنتامایسین مانند سایر مداخلات پزشکی، هیچ تضمینی برای موفقیت ندارد.

مصرف جنتامایسین به چه منظوری انجام می شود؟

ترزیق مواد شیمیایی به گوش داخلی یک روش درمانی محبوب برای بیماری منییر است. در یک مطالعه ای بر روی بیمارانی که تزریق جنتامایسین را داشته اند نشان داد که سرگیجه در آنها تا 95 درصد کنترل شده است.

در این بیماران تزریق به مدت ده روز و به مقدار ده میلی گرم در میلی لیتر بود. نکته جالب در این مطالعه این است که شنوایی افراد در 77 درصد موارد حفظ شد و مشکلی برای آنها پیش نیامد. وزوز گوش و احساس کیپی گوش تقریبا در 75 درصد موارد بدون تغییر باقی مانده یا بهبود یافته است. این مطالعه پیشنهاد داد می توان با تزریق دوز پایین سرگیجه افراد مبتلا به منییر را به صورت طولانی مدت کنترل نمود.

این روش عملکرد سیستم دهلیزی را تثبیت کرده و احتمال توانبخشی دهلیزی موثر را افزایش می دهد. طبق پروتکل های تحقیقاتی اخیر دنیا، تزریق جنتامایسین، به عنوان یک روش سریع، آسان، قابل تحمل، سرپایی و مقرون به صرفه جهت کنترل سرگیجه پیشنهاد شده است. غلظت محلول دارویی بستگی به فراوانی، شدت و مدت زمان سرگیجه و همچنین میزان کاهش شنوایی فرد وابسته است. بنابراین تسکین سرگیجه پیشرونده احتمال کم شنوایی ثانویه را ممکن است به وجود آورد.

نحوه تزریق آمپول جنتامایسین

تزریق جنتامایسین به صورت مستقیم و با کمک میکروسکوپ انجام می شود.

آیا مصرف جنتامایسین برای کنترل عفونت گوش پیشنهاد می شود؟

مصرف جنتامایسین در مواردی چون عفونت ادراری و عفونت گوش تجویز می شود. به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود چون احتمال از دست شنوایی بسیار بالاست و ما هر روزه شاهد مراجعه بیمارانی هستیم که صرفه بخاطر مصرف جنتامایسین شنوایی خود را از دست داده اند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *