Search
Close this search box.

کرونا و وزوز گوش چه ارتباطی باهم دارند؟

کرونا و وزوز گوش

کرونا و وزوز گوش چه ارتباطی باهم دارند؟ برخی از افراد که مبتلا به کرونا شده بودند گزارش دادند که وزوزگوش آنها بعد از بهبودی تشدید شده است و این امر باعث آزار آنها می شود. مطالعه ای که انجام شده است، نشان داد که در میان مبتلایان به وزوز گوش، علائم مربوط به کرونا باعث می شود 40 درصد وزوز گوش آن ها تشدید شود.

همچنین این مطالعه نشان داد که ابتلا به کرونا در 54 درصد افراد دارای وزوز گوش تغییری ایجاد نمی کند و در 6 درصد آنها وزوزگوش رفع شده است. در این مطالعه نشان داد که، وزوز گوش قبلی برای افرادی که تنها هستند، خواب ناکافی ندارند و یا کم ورزش می کنند، به طور قابل توجهی تشدید می شود. افزایش افسردگی، اضطراب و نگرانی های مالی به طور قابل توجهی در شروع و تشدید وزوز گوش در طول دوره همه گیری کرونا تاثیر دارد.

ارتباط کرونا و وزوز گوش

عواملی مانند پیامد های اجتماعی و عاطفی ناشی از ابتلا به کرونا، وزوز گوش قبلی را برای 32 درصد از افراد، به ویژه برای زنان و بزرگسالان جوان، شدیدتر کرده است. این در حالیست که برای یک درصد این افراد هیچ گونه تغییری به وجود نیامده است.

شروع وزوز با ابتلا به کرونا

در این مطالعه ای که انجام شده بود نشان داد که هفت نفر افراد بعد از بهبودی از کرونا به وزوز مبتلا شده اند. انجام تست شنوایی بعد از ابتلا به کرونا حائز اهمیت است.

در مورد مطالعه انجام شده

این مطالعه از طریق یک نظرسنجی آنلاین از 3103 فرد مبتلا به وزوز گوش از 48 کشور انجام شده است. بیشتر شرکت کنندگان از آمریکای شمالی (49 درصد) و اروپا (47 درصد) بودند. اگرچه هنوز مشخص نشده است که دلیل تشدید شدن وزوز و یا شروع آن بعد از ابتلا به کرونا چیست، اما این مطالعه نشان می دهد که عفونت و عوارض داروهای مصرفی قوی ترین علت شروع وزوز در این افراد است. در مطالعات قبلی ثابت شده بود که مصرف داروهایی مانند رمدسیور موجب کم شنوایی می شود و بعید نیست وزوز گوش نیز در اثر داروهای مشابه ایجاد شود.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *