Search
Close this search box.

گوش خارجی و تمام نکات مربوط به آن

گوش خارجی

گوش خارجی قسمت خارجی گوش است که امواج صوتی را جمع کرده و آنها را به داخل گوش هدایت می کند. در مورد آناتومی، قسمت های گوش خارجی و عملکرد آن در پایین بیشتر بخوانید. ترشحات جرم گوش در کانال گوش که بخشی از گوش خارجی است قرار می گیرد.

اجزای گوش خارجی

لاله گوش تنها بخش قابل مشاهده گوش خارجی است

لاله گوش با شکل مارپیچ خاص خود تنها قسمت قابل مشاهده گوش است. در واقع اولین قسمت گوش است که با صدا واکنش نشان می دهد. عملکرد لاله گوش این است که به عنوان نوعی قیف عمل کند و در هدایت صدا به گوش بیشتر کمک کند.

بدون این قیف، امواج صوتی مسیر مستقیم تری را به کانال شنوایی می رسانند. این کار هم دشوار و هم باعث هدر رفتن انرژی صدا خواهد بود زیرا قدرت صدا از دست می رود و شنیدن و درک صدا را دشوار می کند.

لاله گوش به دلیل تفاوت فشار داخل و خارج گوش ضروری است. مقاومت هوا در داخل گوش بیشتر از خارج است زیرا هوای داخل گوش فشرده شده و در نتیجه تحت فشار بیشتری قرار دارد.

برای اینکه امواج صوتی به بهترین وجه ممکن وارد گوش شوند، مقاومت نباید زیاد باشد. این جایی است که لاله گوش با غلبه بر اختلاف فشار داخل و خارج گوش کمک می کند. لاله گوش به عنوان نوعی پیوند میانی عمل می کند که انتقال را نرم تر و ملایم تر می کند و باعث می شود صدای بیشتری به مجرای شنوایی منتقل شود.

کانال گوش یا مجرای شنوایی

بعد از اینکه صدا از لاله گوش عبور کرد، صدا بایستی فاصله ی 2 تا 3 سانتی متری کانال گوش را طی کند تا به پرده گوش برسد. در واقع کار کانال گوش انتقال صوت از لاله گوش به پرده گوش است. کانال گوش با کمک اتوسکوپ معاینه می شود.

پرده گوش آخرین قسمت گوش خارجی است

پرده گوش غشایی در انتهای کانال گوش است و در واقع نقطه آغاز گوش میانی را مشخص می کند. پرده گوش بسیار حساس است و فشار ناشی از امواج صوتی باعث لرزش آن می شود.

به منظور محافظت از پرده گوش، کانال گوش کمی خمیده است و دسترسی به پرده گوش را برای حشرات دشوارتر می کند. در عین حال، جرم گوش (سرومن) در مجرای شنوایی ترشح می شود و باعث می شود مواد ناخواسته مانند خاک، گرد و غبار و حشرات وارد گوش نشوند. کانال گوش علاوه بر محافظت از پرده گوش، به عنوان سمعک طبیعی نیز عمل می کند که به طور خودکار صدای ورودی را تنظیم و تعدیل می کند. به این ترتیب گوش برخی از نقاط ضعف صدای انسان را جبران می کند و شنیدن و درک مکالمه معمولی را آسان می کند. تست سلامت پرده گوش با کمک نوار گوش است.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *