Search
Close this search box.

ارتباط سرگیجه و تومور مغزی

تومور و سرگیجه

تومور و سرگیجه چه ارتباطی با هم دارند؟ تومور مغزی انواع مختلفی دارند، حتی آنهایی که سرطانی نیست مناطق ظریفی را در مغز تحت فشار قرار می دهند و همین باعث بسیاری از علائم مانند سرگیجه می شود. علائمی که شما تجربه می کنید بستگی به نوع تومور و جایی در مغز است که توسط تومور اشغال شده است. وزوز گوش و سرگیجه همراه با علائم دیگر می توانند نشانه هایی از تومور مغزی باشند اما از علائم اصلی نیستند.

تومور مغزی و سرگیجه چه ارتباطی باهم دارند؟

بین مغز و جمجمه فضایی چند میلیمتری وجود دارد. مغز افراد بالغ حدوداً یک و نیم کیلوگرم وزن دارد که در بین پرده مننژ و مایع مغزی نخاعی قرار گرفته است و تقریبا تمام فضای جمجمه را در برگرفته است. هر رشد غیر طبیعی در این محل باعث ایجاد مشکلات مختلف می شود. پوشش بافتی مغز بسیار ظریف و حساس به فشار است. وقتی توموری رشد می‌کند بخشی از مغز ورم می کند و روی نواحی مختلف مغز فشار ایجاد می کند که به آن ادم مغزی می گویند که منجر به ایجاد افزایش فشار بر نقاط مختلف مغز می‌شود.

در نتیجه این فشار ممکن است بخش هایی از مغز آسیب ببیند. نمونه‌ای از آن آکوستیک نوروما است که توموری خوش خیم، غیر سرطانی بوده و روی عصب ۸ که مربوط به سیستم شنوایی است، رشد می کند. این تومور رشد کندی دارد و به بقیه بخش های مغز آسیبی وارد نمی کند اما باعث ایجاد کم شنوایی و عدم تعادل می‌شود. وزوز گوش و سرگیجه علائم اصلی تومور نیست اما نشانه های پر تکرار آن هستند. به طور مثال در یک مطالعه ۸۰ درصد از افراد مبتلا به تومور آکوستیک نوروما کم شنوایی تک گوشی را گزارش کردند و حدوداً ۶/۳ درصد وزوز گوش و سرگیجه را گزارش کردند.

آیا تومور مغزی می تواند باعث سرگیجه شود؟

سرگیجه به خودی خود از نشانه های معمول تومور مغزی نیست. اکثر بیماران سرگیجه ای مشکلاتی مرتبط با گوش داخلی، کم خونی، کم آبی و مصرف داروهای خاص دارند. گاهی اوقات افسردگی و استرس باعث سرگیجه می شوند.

در حالی که دلیل اصلی ایجاد سرگیجه تومور مغزی نیست اما بعضی از تومورها در ناحیه مغز سردرد، حملات تهوع و استفراغ و مشکلات گیجی ایجاد می کنند. تومورهایی که تا ناحیه مخچه رشد می کنند( بخشی از مغز که کنترل حرکات بدن را برعهده دارد) منجر به سرگیجه و عدم تعادل و احساس چرخش محیط اطراف می شود. سرگیجه های خوش خیم وضعیتی نیز در حالتی که مشکل از مغز باشد نسبت به مانورهای درمانی واکنشی نشان نمی دهند و بیمار معمولا وضعیت بهتری پیدا نمی کند.

چه موقع به علت سرگیجه به دکتر مراجعه کنیم؟

علل سرگیجه می تواند مختلف باشد که بسیاری از آنها زندگی فرد را تهدید نمی کند ولی بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

اگر سرگیجه شما همراه با علائم زیر بود سریعاً به پزشک مراجعه کنید

  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • دوبینی
  • سردرد شدید و ناگهانی
  • تنگی نفس
  • اختلال در راه رفتن
  • گفتار بریده بریده
  • کم شنوایی ناگهانی
  • تهوع مکرر
  • عدم تمرکز

تومور و سرگیجه

یکی از نواحی که ارتباط تومور و سرگیجه را به هم نزدیک می کند، توده در ناحیه هیپوفیز است. توده در ناحیه ی هیپوفیز اغلب با تغییرات هورمونی در بدن همراه است و ارتباطی به سرگیجه ندارد.

  • تومورهای خوش خیم مانند مننژیوم و نوروم آکوستیک می توانند باعث فشار روی سیستم تعادلی مغز و ایجاد سرگیجه شوند.
  • تومورهای بدخیم مانند گلیوبلاستوما و متاستاز مغزی می توانند باعث آسیب به سیستم تعادلی مغز و ایجاد سرگیجه شوند.

تومورهای مغزی باعث چه نوع تهوع یا استفراغی می شوند؟

تهوع یا استفراغ به ندرت تنها علائم تومور مغزی است. تهوع یا استفراغ مرتبط با تومور مغزی ممکن است صبح ها بدتر شود و در طول روز بهتر شود، زیرا تومور باعث افزایش فشار در جمجمه در طول شب می شود. اما در طول روز زمانی که شما در وضعیت عمودی هستید فشار روی مغز برداشته می شود و علائم کاهش می یابند. اگر به طور ناگهانی موقعیت خود را تغییر دهید، ممکن است حالت تهوع شروع شود، مانند وقتی که شما از حالت نشستن دراز می کشید یا می ایستید. حالت تهوع و استفراغ ممکن است هفته ها به طول بیانجامد. حالت استفراغ و تهوع معمولاً با سایر علائم شایع تومور مغزی مانند سردرد یا تغییر در وضعیت بینایی همراه است.

درمان سرگیجه ناشی از تومور مغزی

در برخی موارد، سرگیجه ناشی از تومور مغزی ممکن است با دارو درمانی قابل کنترل باشد. داروهای ضد تهوع، داروهای ضد سرگیجه و داروهای ضد تشنج می توانند به کاهش علائم سرگیجه کمک کنند. در موارد دیگر، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن تومور باشد. جراحی می تواند به کاهش فشار روی سیستم تعادلی مغز کمک کند و علائم سرگیجه را بهبود بخشد.

در برخی موارد، ممکن است ترکیبی از درمان های دارویی و جراحی مورد نیاز باشد. در اینجا چند نکته برای کمک به کاهش سرگیجه ناشی از تومور مغزی آورده شده است:

  • از بلند شدن ناگهانی از حالت نشسته یا خوابیده خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت های فیزیکی شدید خودداری کنید.
  • از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید.
  • از خوابیدن در حالتی که سر شما بالاتر از بدن شما قرار دارد، خودداری کنید.
سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *