Search
Close this search box.

شنوایی آخرین حسی که تا لحظه‌ی مرگ با انسان همراه است

شیمی درمانی و شنوایی

شنوایی آخرین حسی است که تا لحظه‌ی مرگ با انسان همراه است. حس شنوایی تنها حسی است که هرگز نمی خوابد. حتی پس از مرگ نیز تا مدتی کار می کند. تنها حسی است که حتی در کما نیز کار می کند.

شنوایی آخرین حس
انواع حس انسان

حس شنوایی آخرین حسی است که پس از مرگ از کار می افتد

تحقیقی که در بخش بیماران بستری در بخش ویژه‌ی بیمارستانی بودند و به لحظه‌ی مرگ فرا رسیده بودند و مغز آنان هیچ واکنشی به تحریکات نداشت، نشان داد که مغز آنان به شنیدن صداها پاسخ می‌دهد. این تحقیق با استفاده از ثبت امواج مغزی (EEG) صورت گرفت.
‌این تحقیق که در مجله‌ی معتبر سانتیفیک ریپورتز چاپ شده است، اولین تحقیق درباره‌ی لحظه‌ی مرگ و واکنش مغز به شنیدن صداها است که بخش بستری مخصوص بیماران رسیده به لحظه‌ وداع در سنت جان هاسپیز ونکوور کانادا صورت گرفت.

رییس این تیم تحقیقاتی، دکتر الیزابت بلاندون، بیان می‌کند که ما با ثبت امواج مغزی بیماران مشاهده کردیم که در هنگام فرا رسیدن مرگ، مغز حتی با وجود اینکه دیگر هیچ پاسخی و واکنشی از خود نشان نمی‌دهد، به صداها واکنش نشان می‌دهد و این واکنش تا ساعت‌ها حتی ادامه دارد و واکنش مغز آنان دقیقا مثل واکنش مغز سالم جوانان است!

تحقیق شگفت‌انگیز دیگری که در همین بخش از بیمارستان و روی بیماران در حال مرگ انجام شد ثابت کردند که وقتی صدایی که برای فرد در حال احتضار پخش می‌شود، صدای کسی باشد که او در زمان حیاتش بسیار دوستش داشته است، مغز بیمار واکنش زیاد و گسترده‌ای را از خودش نشان می‌دهد، آنچنان که انگار او زنده است و مغزش کاملا سالم بوده و حیات دارد. بنابراین شنوایی آخرین حسی است که پس از مرگ هنوز فعال است.

 

شنوایی آخرین حس

در لحظه ی مرگ چه کار باید کرد

به همین علت، پروفسور روماینه گالاگر که سی سال در این باره تحقیق کرده است، می‌گوید: “ما همیشه در این بخش بیمارستانی به خانواده توصیه می‌کنیم که در لحظه‌ی آخر زندگی، فردی که بیمار او را بیشتر از همه دوستش داشت، به دیدن او برود و با او حرف بزند تا در آخرین لحظات زندگی، مغزش در آرامش باشد.

«ژن‌‌ زامبی»؛ سلول‌های مغزی که پس از مرگ همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند

محققان در آمریکا می‌گویند موفق به شناسایی رفتار نوعی از ژن‌های انسانی شده‌اند که پس از مرگ بدن همچنان در مغز به فعالیت می‌پردازند. «ژن‌های زامبی» که نوعی خاصی از سلول‌های التهابی به نام گلیال (سلول‌های غیر نورونی دستگاه عصبی مرکزی) به شمار می‌روند، علیرغم گذشت ساعات زیادی پس از مرگ بدن در مغز رشد کرده و زائده‌های بلند جدیدی همچون بازو از آنان جوانه می‌زند. گروهی از ژن‌ها که در سلول‌های عصبی نقش دارند و به طور پیچیده‌ای در بخش‌هایی همچون حافظه و تفکر فعال هستند. در ساعت های پس از مرگ به سرعت تخریب میشوند اما گروه‌ سوم، که به سلول‌های زامبی معروف‌اند، فعالیت خود را علیرغم مرگ بدن افزایش دادند و ۱۲ ساعت پس از مرگ به اوج تحرک میرسند.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *