Search
Close this search box.

شگفتی های گوش انسان

شگفتی های گوش انسان

از شگفتی‌های گوش بیشتر بدانید. تحریک گوش می‌تواند به فرد در یادگیری زبان خارجی کمک کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد تحریک الکتریکی خفیف گوش موجب تسریع روند یادگیری زبان خارجی می‌گردد.

به گزارش مجله‌ی معروف نیوساینتیست در آگوست ۲۰۲۰، تحریک الکتریکی مجرای گوش موجب می‌شود مغز زبان خارجی را بهتر و سریع‌تر یاد بگیرد. از کف مجرای گوش، شاخه‌ای از عصب واگ می‌گذرد که تحریک این عصب به‌وسیله‌ی دستگاهی که توسط دانشمندان ساخته و درون گوش گذاشته می‌شود، می‌تواند به فرد در یادگیری زبان‌های خارجی کمک کند.

خوبی و جای شگفتی‌ این وسیله این است که درون گوش گذاشته می‌شود و نیازی به کاشت آن نیست

دکتر متیو لئونارد از دانشگاه کالیفرنیا این دستگاه را ساخته و بر روی سی‌وشش داوطلب انگلیسی آزمایش کرده است. او برای این افراد، زبان چینی را پخش کرده است که هیچ‌کدام با این زبان آشنا نبودند و با تحریک عصب درون گوش مشاهده نموده است که افراد بهتر و دقیق‌تر می‌توانند صداهای چینی را فهمیده و تمایز قائل شوند.

به نظر می‌رسد تحریک عصب واگ از طریق مجرای گوش باعث می‌شود مغز توجه خود را به صداهای زبان خارجی بهتر و بیشتر معطوف کند. اکنون محققان راهی یافته‌اند که دیگر یادگیری زبان خارجی به‌سختی و دشواری قبل نباشد. دیگر نگران یادگیری زبان دوم نباشد.

پس می‌توان به‌راحتی و با تحریک گوش، هر زبانی را که خواستید یاد بگیرید. روزبه‌روز شگفتی‌های جدیدی از گوش کشف می‌شود. امید است شگفتی‌های جدید در مورد ترمیم عصب شنوایی یا حلزون گوش باشد.

حلزون گوش شبیه به پیانو است

حلزون گوش دو و نیم دور دارد که حول یک محور مرکزی به دورهم پیچیده شده است. دور این پیچ‌ها، سلول‌ها و تارهای عصب شنوایی قرار دارند و هر سلول مسئول دریافت یک نوع فرکانس صوتی خاص است.

در حقیقت، حلزون شبیه به پیانو است و هر قسمت از آن مخصوص دریافت نت خاصی از صدا است. جالب اینجاست که آن قسمت از مغز نیز که مختص شنوایی است، همچون حلزون و پیانو دارای نقشه‌ی صوتی برای هر نت خاص است.

مسیر عصب شنوایی یکی دیگر از شگفتی های گوش انسان است

یکی  از شگفت‌آورترین حس‌های انسان، حس شنوایی است. در علم نوروساینس، یک اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه هرگاه تعداد اتصالات و ایستگاه‌های عصبی برای یک حس زیاد باشد، نشانه‌ی آن است که محرکاتی که مغز از آن حس دریافت می‌کند، بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر هست.

چون وقتی محرکات وارد عضو حسی می‌شوند، در بین این مسیرهای متعدد و چندگانه پردازش شده و تغییر می‌یابند؛ و در نهایت، اطلاعات و داده‌های حسی کامل‌تر و پرداخت شده‌‌تری به مغز می‌رسد و مغز اطلاعات بیشتری را در خصوص محیط بیرونی دریافت می‌کند. در بین تمامی حس‌ها، حس شنوایی دارای بیشترین تعداد ایستگاه و مسیر پردازشی است. مسیر عصبی شنوایی شامل شش تا هفت ایستگاه هست. این نشانگر آن است که وقتی محرکات صوتی و صداها وارد حلزون گوش می‌شود، در این ایستگاه‌های متعدد پردازش یافته و تغییر می‌یابد.

درحالی‌که حس بویایی فقط با یک ایستگاه به مغز می‌رسد و حس بینایی با سه ایستگاه به مغز می‌رسد. به نظر می‌رسد حس شنوایی باید دارای تعداد ایستگاه‌های بیشتری باشد تا مغز بتواند در خصوص فهم محرکاتی همچون گفتار و کلام دیگران به نحو عالی کار کند و فهم را از دل گفتار و کلام افراد بیرون بکشد.

فهم گفتار و کلام جزو بالاترین عملکردهای پردازشی مغز است که در بین موجودات فقط مختص انسان است. ظاهراً این تعداد ایستگاه متعدد و مسیر طولانی پرپیچ‌وخم برای پردازش این محرک خاص است. در بعضی بیماری‌ها یا سندروم‌ها، به این مسیرهای عصبی آسیب می‌رسد و فرد باوجوداینکه دارای حلزون به‌ظاهر سالمی است، از درک گفتار محروم است و همچون فردی است که ناشنوای مطلق است.

عکسی که جهان را در شگفتی فرو برد

عکسی که جهان را در شگفتی فرو برد. این عکس پسر بچه‌ی پنج ساله‌ای به نام هارولد ویتر است که کم شنوایی شدیدی داشته است. این عکس در لحظه‌ای از او گرفته شده است که برای اولین بار در زندگیش، صداها را با سمعکی که برایش تجویز شده، شنیده است. میزان تعجب این کودک را می‌توان از گشاد شدن چشمانش درک کرد. این عکس جزو برترین عکس‌های جهان است که تاکنون گرفته شده است. این عکس در سال ۱۹۷۴ گرفته شده است.

عجیب‌تر از خود این عکس و شگفتی کودک پنج ساله، مهارت و سرعت عکاس است که چگونه توانسته با دوربین‌های آن زمان این لحظه را تاریخی کند. این احتمال وجود دارد عکاس محترم به صورت پیوسته از این کودک عکس گرفته باشد و در انتها بهترین عکس را انتخاب کرده باشد.

 

شگفتی گوش انسان

کودکان کم شنوا معمولا با کمک سمعک صداهای محیط را برای اولین بار می شنوند. واکنش این کودکان نسبت به صداها قابل توجه است. ببشتر این کودکان برای اولین بار صدای مادر خود را می شنوند. سمعک در کودکان باعث می شود که صداها را بشنوند و هرچقدر زوتر کودک صداها را دریافت کند، گفتار مناسب و طبیعی تری خواهد داشت. ناگفته نماند این کودکان به تربیت شنیداری هم احتیاج پیدا خواهند کرد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *