Search
Close this search box.

سمعک هوشمند | 20 نکته در مورد سمعک های هوشمند

motion.3 سمعک

سمعک هوشمند (hearing aid) يكي از جدیدترین سمعك هاي ديجيتال در سال های اخیر است.

سمعک هوشمند چیست؟

دليل اينكه اين گروه از سمعک ها با واژه هوشمند معرفی می شود، اين است كه داراي خصوصيات متفاوت و پيشرفته تري نسبت به ساير مدل ها است. سمعک هوشمند به سمعكي گفته مي شود كه توانايي شناسايي ويژگي هاي صوتي محيط را داشته باشد و تنظيمات خود را با آن سازگار كند. یک سمعک هوشمند می تواند بفهمد که تغییر سریع فشاري که رخ داده است، براي سیگنال گفتاري نبوده است و صداهاي گفتاري را با چنین فراز و فرود سریعی تولید نمی کند.

این سمعک ها مجهز به ویژگی هموار کردن صداهاي تکانه اي یا کاهش بلندي گذرا هستند. به این معنی میزان بلندي، و درنتیجه میزان آزار، صداي تکانه اي کاهش می یابد (بدون اینکه آن کلا ازبین برود) و در عین حال، هیچ تاثیر نامطلوبی بر روي صداهاي گفتاري ایجاد نمیشود. از آنجا که الگوریتم هموار کردن صداهاي تکانه اي یقیناً باعث تغییر شکل موج گفتار در هنگام دستکاري صداي تکانه اي می شود، این بخش از موج گفتاري را کاربر نمی شنود.

چون که میزان شدت بالاي صداي تکانه اي باعث پوشش گفتار در این لحظه می شود. درنتیجه، ویژگی هموار کردن صداي تکانه اي باعث افزایش میزان راحتی فرد در قبال بلندي صداها میشود و در عین حال میزان درك گفتار فرد را تغییر نمیدهد.

سمعک هوشمند محیط را شناسایی میکند.
شناسایی محیط با سمعک هوشمند

ويژگی های سمعک هوشمند

توانايی تفكيک گفتار از صداهای اضافه ( نويز) توسط سمعک هوشمند

صداهاي گفتاري و نويز داراي خصوصيات متفاوتي نسبت به يكديگر ميباشند، اما آميختگي زياد طيف فركانسي و شدتي اين صداها بايكديگر باعث به هم خوردن درك فرد ميشود. این سمعکها با جداسازي صداي گفتار از صدای مزاحم دو كار مهم انجام ميدهند. اول اينكه گفتار را به خوبي تقويت ميكند، بدون اينكه صداهاي اضافي را تقويت كند. دوم اينكه نويز زمينه را در حدي كاهش ميدهد كه برروي درك گفتار تاثير منفي نداشته باشد و راحتي فرد را افزايش ميدهد.

نقطه قوت سمعک های هوشمند

در سالهاي اخير كمپاني هاي سمعک نوع جديدي از تكنولوژي وايرلس را در سمعک هوشمند ابداع نمودند. جديدترين سيستم هاي وايرلس بيشتر روي برقراري ارتباط بين سمعک هاي دو گوش با يكديگر تمركز نموده است. سمعک هوشمند با داشتن ميكروفون هاي ويژه و متفاوت صداها را به گونه هاي جديدتر و بهتري دريافت ميكند. پس از دريافت صداها توسط دو سمعک، اشتراک گذاري اطلاعات با يكديگر صورت ميگيرد و اصوات دريافتي توسط دو گوش در يك سيستم واحد و به سرعت تفسير ميگردد.

سمعک هوشمند روی گفتار تمرکز میکند.

مزيت اين سيستم اين است كه عملكرد جداسازي گفتار از نويز با قدرت بيشتري انجام ميشود و علاوه بر آن توانايي تمركز بر گفتار هم به فرد داده مي شود. تصور كنيد فرد داراي دو سمعک هوشمند در خياباني شلوغ به همراه دوست خود در حال قدم زدن ميباشد. صداي ماشينهاي در حال عبور و سروصداهاي ديگر، برقراري ارتباط او را با مشكل مواجه ميكند. با استفاده از سيستم وايرلس دوگوشي محصولات هوشمند، سمعک سمت راست ( سمتي كه به طرف فرد گوينده است) گفتار را بيشتر دريافت ميكند و آن را به سمت مقابل كه به سمت خيابان است منتقل ميكند. در اين حالت فرد گفتار را در هر دو گوش ميشنود و صداي آزاردهنده خيابان را ضعيفتر دريافت ميكند.

سمعک هوشمند در شرایط مختلف روی گفتار تمرکز میکند.
سمعک هوشمند

دیگر مزایای سمعک هوشمند

صداهاي محيط داراي ويژگيهاي مختلفي از نظر فركانس، بلندي (شدت) و ويژگيهاي طيفي مي باشند. سمعک هوشمند با استفاده از تشخيص فركانسها و خصوصيات مختلف سيگنال هاي صوتي آنها را از يكديگر تميز ميدهد. بدين صورت صداي موسيقي در حال پخش يا اجرا با كيفيت بهتري براي فرد تقويت ميشود. علاوه بر آن با تفكيک فركانس ها، اصواتي كه تقويت بيشتري لازم دارند براي فرد بيشتر تقويت ميشوند.

کیفیت صدای موسیقی با سمعک هوشمند بسیار بالا خواهد بود.
کیفیت صدا در سمعک هوشمند

کارکرد سمعک هوشمند در محیط های مختلف

سمعک هوشمند، محيط هاي مختلف را براحتي شناسايي ميكند و براساس تقسيم بندي محيط به حالت هاي مختلف، ميزان تقويت را براي هر يك بصورت اختصاصي تنظيم ميكند. اگر فرد داراي سمعک هوشمند وارد محيط جديدي شود سمعک بصورت اتوماتيک آن را تشخيص ميدهد و به آرامي خصوصيات خود را با آن وفق ميدهد. ميزان تقويت، نوع تمركز بر گفتار، ميزان و شدت تفكيک گفتار و نويز از  يكديگر و … از ويژگيهايي است كه سمعک در اين شرايط تغيير خواهد داد.

محصولات هوشمند در شرایط مختلف محیط را شناسایی میکنند.
کیفیت سمعک هوشمند

قابليت اتصال به لوازم جانبي

سمعک هوشمند معمولا داراي قابليت وايرلس و قدرت اتصال بالايي می باشد. اين محصولات معمولا به وسايل صوتي و ابزارهاي جانبي مختلفي متصل مي شوند. همچنين قابليت كنترل این سمعک با اپليكيشن هاي موبايل فراهم شده است.

اتصال سمعک هوشمند به ابزارهای جانبی عملکرد منحصربفردی از خود نشان میدهد.

ريموت كنترل سمعک هوشمند

با استفاده از ريموت كنترل امكان تغيير ولوم و برنامه سمعک وجود دارد.

 اپلیکیشن موبایل به عنوان ریموت کنترل

با استفاده از موبایل میتوان صدای سمعک، برنامه ها و جهت و پهنای تمرکز میکروفونها بر گفتار را تغییر داد.

 

از اپلیکیشن بعنوان ریموت کنترل سمعک هوشمند استفاده کنید.

اتصال موبايل به سمعک هوشمند

سمعک هوشمند با اتصال مستقيم يا غيرمستقيم به موبايل صداي مكالمه و موسيقي را براي كاربر راحت تر ميكند. سمعک هاي فرد در اين حالت نقش هندزفري را ايفا ميكند. همچنين امكان تغيير صدا توسط موبايل فراهم شده است.

اتصال مستقيم وايرلس

در مدلهاي پيشرفته محصولات هوشمند امكان اتصال مستقيم صدا بدون نياز به رابط واسطه وجود دارد.

اتصال غير مستقيم

در برخي مدل هاي سمعک هوشمند براي برقراری ارتباط با موبايل نياز به لوازم جانبي واسطه ميباشد تا بتوان صداي مكالمه تلفني و موسيقي موبايل را به سمعک ها انتقال داد.

اتصال سمعک های هوشمند پایه به موبایل بوسیله ابزار جانبی واسطه صورت می پذیرد.

 

استفاده از سيستم GPS موقعيت ياب در سمعک های هوشمند

يكي از تكنولوژيهاي جديد به كارگرفته شده در این سمعک ها، سيستم GPS موقعيت ياب ميباشد. امكان پيدا كردن سمعک برروي نقشه گوگل توسط اپليكيشن موبايل با استفاده از اين سيستم فراهم شده است.

 

با موبایلتانسمعک هوشمند خود را پیدا میکنید.

علاوه بر اين، قابليت این سمعک ها ارتقا يافته است. با استفاده از اين سيستم محيط هاي پركاربرد و پر تردد فرد بر روي نقشه تعيين ميگردد و تنظيمات اختصاصي و مورد دلخواه هريك صورت مي پذيرد. با ورود فرد به هريك از اين محيطها ( مانند محل زندگي يا كار) تنظيمات اختصاصي سمعک بصورت اتوماتيك لحاظ مي گردد.

 

سمعک هوشمند قابلیت یادگیری دارد.

 

مورد قابل توجه در اين تكنولوژي قابليت يادگيري است كه پس از چند بار ورود به يك محيط خاص و تغيير خصوصيات هوشمند آنست که توسط فرد تنظیم می شود ( مانند كم يا زياد كردن صدا) و سمعک ياد مي گيرد كه در مواجهه مجدد با آن محيط يا محيط هاي مشابه عملكرد خود را پيش بيني و بصورت اتوماتيک تغيير دهد.

سمعک هوشمند براي چه افرادي مناسب است؟

تقريبا تمام افراد داراي افت شنوايي ميتوانند از این نوع سمعک استفاده كنند. عملكرد اين گروه از سمعك ها نسبت به سمعك هاي معمولي بسيار بيشتر بوده و افت شنوايي را به نحو بهتري جبران ميكنند. اما اينكه كدام مدل دقيقا براي فرد مناسب است نيازمند انجام بررسي هاي بيشتر ميباشد كه پس از انجام تست هاي كامل شنوايي و ارزيابي هاي دقيق امكان پذير مي باشد. اما برخي افراد نياز بيشتري به این سمعکها دارند. كودكان و نوزادان با توجه به دوره حساس آموزش گفتار و زبان و همچنين ضرورت پيشرفت تحصيلي، عملكرد بهتري را با این سمعک از خود نشان داده اند.

همچنين دانشجوها ، دانش آموزان، اساتيد و افراد داراي شغل هاي حساس و ارتباطي، از سمعك هاي هوشمند رضايت بالاتري دارند. بعد از اینکه سمعک تجویز شد و اهداف تجویزي برآورده شدند، زمان حل مشکل فرا میرسد. در بعضی از بیماران ممکن است آنقدر مشکلات زیادي وجود داشته باشد که بیمار فعلا نتواند از سمعک سود آنچنانی ببرد.

ولی در بعضی از بیماران ممکن است اصلاً هیچ مشکل آنچنانی وجود نداشته باشد، به ویژه اینکه در هنگام انتخاب اولیه ي سمعک، تمامی قابلیت ها و خواسته هاي بیمار به صورت هوشمندانه و ظریف در نظر گرفته شده باشد.

قیمت سمعک هوشمند

تکنولوژی های بکار رفته در سمعک هوشمند دارای سطح بالایی است و سیستم شنوایی گوش و مغز را بهتر شبیه سازی می کند. همچنین به دلیل رده ی بالای سمعک های هوشمند کیفیت ساخت و مقاومت در برابر آب و رطوبت و همچنین سیستم وایرلس در آنها قوی تر است.

قیمت این سمعک ها بسیار متفاوت است و معمولا از 10 میلیون تومان شروع می شوند. براي دريافت اطلاعات بيشتر در مورد محصولات هوشمند به کلینیک جهان سمعك مراجعه نموده و يا تماس حاصل فرماييد.

آموزش استفاده از سمعک هوشمند

کاربران ممکن است با قرار دادن سمعک در داخل گوش، برداشتن آن از گوش، خاموش و روشن کردن آن، تغییر ولوم کنترل یا تعویض باتري مشکل داشته باشند. در رابطه با هر کدام از این مشکلات، اولین چیز این است که به فرد آموزش بیشتري داده شود. در بعضی از موارد، راه حل نهایی این است که به پرستار بیمار آموزش داده شود و از او خواسته شود تا به جاي بیمار، این کارها را انجام دهد. اگرچه آموزش کادر سراي سالمندان لازم و ضروري است، ولی این آموزش ممکن است اثرات کوتاه مدتی داشته باشد، مگر اینکه کادر مخصوصی براي این کار آموزش داده شوند.

بیمار فراموش کرده است که صداي خود او باید چگونه باشد

از آنجا که مسالهي میزان افت شنوایی در هر فرکانس میتواند بر روي کیفیت صوتی هر صداي شنیده شده از سوي فرد بدون سمعک تاثیر بگذارد، کاربري که تازه سمعک دریافت کرده است نیز ممکن است فراموش کرده باشد که صدایش باید چگونه باشد. این همان مساله اي است که اغلب درباره ي آن به بیمار این گونه تذکر داده میشود که شما به صداي خودتان عادت خواهید کرد. از دیدگاه متخصص، بعید است که چنین توجیهی به خاطر شکایت بیمار درخصوص صداي خودش باشد.

یک سمعک هوشمند می تواند بفهمد که تغییر سریع فشاري که رخ داده است، براي سیگنال گفتاري نبوده است و صداهاي گفتاري را با چنین فراز و فرود سریعی تولید نمی کند. چون که این سمعک ها مجهز به ویژگی هموار کردن صداهاي تکانه اي یا کاهش بلندي گذرا هستند و بدین وسیله، میزان بلندي، و درنتیجه میزان آزارِ، صداي تکانهاي کاهش مییابد (بدون اینکه آن کلا از بین برود) و در عین حال، هیچ تاثیر نامطلوبی بر روي صداهاي گفتاري ایجاد نمی شود. از آنجا که الگوریتم هموار کردن صداهاي تکانهاي یقیناً باعث تغییر شکل موج گفتار در هنگام دستکاري صداي تکانهاي میشود، این بخش از موج گفتاري را کاربر نمی شنود، چون که میزان شدت بالاي صدای تکانهاي باعث پوشش گفتار در این لحظه می شود. درنتیجه، ویژگی هموار کردن صداي تکانه اي باعث افزایش میزان راحتی فرد در قبال بلندي صداها می شود و در عین حال میزان درك گفتار فرد را تغییر نمی دهد.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *