دریافت نوبت از کلینیک
دریافت نوبت از کلینیک 

65281 449 021

10 صبح تا 7 عصــر هفت روز هفته

علت سرگیجه در زنان – کلینیک تخصصی سرگیجه تهران

علت سرگیجه در زنان

علت سرگیجه در زنان می‌تواند به دلایل مختلفی ازجمله کاهش فشارخون ناگهانی ایجاد شود؛ اما یکی از دلایل شایع ایجاد سرگیجه در زنان تغییر فشار مایع داخل گوش است. افزایش فشار مایع داخل گوش در اثر مواردی متخلفی ازجمله مصرف نمک زیاد، استرس‌های طولانی‌مدت و زمینه‌ی ژنتیکی ایجاد می‌شود. اگر سرگیجه ناگهانی در زنان در اثر تغییرات فشار داخل گوش میانی باشد، بایستی یک رژیم غذایی منظمی رعایت شود. اگرچه تشخیص این نوع سرگیجه نیازمند مراجعه به کلینیک سرگیجه است.

علت سرگیجه در زنان چیست؟

سرگیجه‌های مداوم اگر به‌صورت چرخشی باشند می‌تواند منشأ گوش میانی داشته باشند. اغلب زنانی که به کلینیک مراجعه می‌کنند بیان می‌کنند که دائماً احساس گیجی و منگی می‌کنند و با تغییر وضعیت سر، شدت آن کم یا زیاد می‌شود. نوع دیگری از سرگیجه‌ در زنان وجود دارد که حالت شدیدتر داشته و به طوریکه فرد را روانه بیمارستان یا مراکز درمانی می‌کند. اگر این نوع سرگیجه منشأ گوش میانی داشته باشد، هیدروپس آندولنف نامیده می‌شود. لازم به ذکر است برای تشخیص علت سرگیجه در زنان، انجام آزمایش‌های سرگیجه ضرورت دارد.

علت سرگیجه در زنان

علت سرگیجه همراه با حالت تهوع در زنان

سرگیجه و حالت تهوع دو علائم همراه هم هستند و اغلب زنانی که سرگیجه دارند، حالت تهوع را نیز تجربه می‌کنند. حالت تهوع هنگام سرگیجه نگران‌کننده نیست و بایستی به فکر درمان سرگیجه‌ی خود شوید تا نشانه‌های تهوع در بدن شما نیز از بین برود.

علت سرگیجه ناگهانی در زنان

آزمایش خون برای ردیابی علت سرگیجه در زنان

اگر گیجی منشأ گوش یا مغز داشته باشد نیاز به انجام آزمایش خون نیست. در بعضی موارد علت سرگیجه در زنان، کمبود خون در بدن است که در این صورت نیاز به آزمایش خون پیدا می‌کنند.

سایر علت سرگیجه در زنان

  • افت فشار خون: افت فشار خون زمانی اتفاق می افتد که فشار خون در بدن به اندازه کافی بالا نباشد. این می تواند باعث سرگیجه، سبکی سر، و حتی غش شود. افت فشار خون در زنان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله کم آبی بدن، تغییرات هورمونی در دوران بارداری، یا برخی داروها.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوران بارداری، یائسگی یا سایر شرایط پزشکی می تواند باعث سرگیجه شود.
  • کم خونی: کم خونی زمانی اتفاق می افتد که بدن به اندازه کافی گلبول های قرمز سالم نداشته باشد. گلبول های قرمز اکسیژن را به بافت ها و اندام های بدن می رسانند. کم خونی می تواند باعث سرگیجه، خستگی، و تنگی نفس شود.
  • اختلالات سیستم عصبی مرکزی: اختلالات سیستم عصبی مرکزی، مانند میگرن یا سکته مغزی می توانند باعث سرگیجه شوند.

سرگیجه در زنان

علت سرگیجه های ناگهانی چیست؟

  • سرگیجه های ناشی از بیماری های قلبی عروقی

دلایل قلبی عروقی سرگیجه شامل آریتمی، سکته قلبی، تنگی شریان کاروتید و افت فشارخون وضعیتی است. از بیماران مبتلابه تاکی کاردی فوق بطنی، 75 درصد سرگیجه و حدود 30 درصد سنکوپ را تجربه می‌کنند. علائمی که با تغییر وضعیت به وجود می‌آیند، تشخیص افت فشارخون وضعیتی را نشان می‌دهند؛ مانند وقتی اول صبح بیمار می‌خواهد از تخت بلند شود، این حالت به وجود می‌آید. انواع داروهای قلبی عروقی خطر افت فشارخون وضعیتی را در سالمندان افزایش می‌دهند، ازجمله رزرپین (در دوزهای بیشتر از 25/0 میلی‌گرم)، دوکسازوزین (Cardura) و کلونیدین (Catapres).

دلیل سرگیجه زنان

  • سکته مغزی یکی دیگر از علت سرگیجه است

بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد حس عدم تعادل شود. سکته مغزی یکی از مهم‌ترین و تهدیدکننده‌ترین علت سرگیجه است که اگر سرگیجه با سایر علائم سکته مغزی همراه باشد، باید اقدامات فوری انجام شود. بااین‌حال، به‌طورکلی یافته‌های عصبی دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد.

  • سرگیجه ناشی از وجود تومور مغزی

در بعضی موارد درصورتی‌که فرد تومور مغزی داشته باشد، سرگیجه نیز وجود دارد و ممکن است علت سرگیجه همین مورد باشد. سرگیجه ناشی از تومور مغزی زمانی بروز می‌کند که تومور در ناحیه مخچه وجود داشته باشد. بااین‌حال سایر علائم دیگر نیز همراه با سرگیجه می‌تواند خود را نشان دهد. تلوتلو خوردن، ناهماهنگی در اندام‌ها، دیسمتری علائم این سرگیجه هستند. تشخیص این نوع سرگیجه با ام آر آی است.

  • سرگیجه به دلیل اختلال هراس یا اضطراب

دلایل روان‌پزشکی در ایجاد سبکی سر شایع است، به‌ویژه اضطراب. بنابراین، سؤالات مربوط به اضطراب و افسردگی باید در شرح‌حال بیمار گنجانده شود.

حدود 28 درصد از بیماران مبتلابه سرگیجه حداقل یک‌بار علائم مربوط به اضطراب را گزارش کردند. از هر چهار بیمار مبتلابه سرگیجه، یک نفر معیارهای اختلال هراس را گزارش داده است. گزارش‌شده است که بیش از 60 درصد بیماران مبتلابه سرگیجه، دارای اختلال اضطراب هستند. همچنین مشخص‌شده است که افسردگی و مسمومیت با الکل با سرگیجه همخوانی دارد. سندرم تنفسی مانند بیماری کرونا یکی دیگر از دلایل مهم سبکی سر است. بیماران ممکن است به‌طور متناوب تنگی نفس را تجربه کنند و علائمی مانند درد قفسه سینه، بیهوشی، نفخ و درد معده به همراه داشته باشند.

علت سرگیجه در زنان مسن چیست؟

سرگیجه یکی از شکایات شایع در بین زنان مسن است که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. یکی از رایج‌ترین علت‌های سرگیجه در این گروه سنی، سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی است. این نوع سرگیجه به دلیل جابه‌جایی کریستال‌های کوچک در گوش داخلی ایجاد می‌شود که اغلب به دلیل کمبود کلسیم و ویتامین دی در افراد مسن تشدید می‌شود. خوشبختانه، با انجام مانورهای درمانی خاص در کلینیک‌های سرگیجه و مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی به طور منظم، می‌توان سرگیجه ناشی از این مشکل را به‌طور کامل برطرف کرد و به بهبود کیفیت زندگی افراد مسن کمک کرد.

Picture of سرور فتحی
سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =