Search
Close this search box.

دارو درمانی در سرگیجه | بهترین قرص در درمان سرگیجه

دارو درمانی در سرگیجه

دارو درمانی در سرگیجه و اختلالات تعادلی می تواند با توجه به علایم سرگیجه متفاوت باشد. سرگیجه یعنی حس حرکت بدون وجود حرکت واقعی که معمولا به صورت چرخش هستند. سرگیجه های چرخشی واقعی در پی ضایعه یا اختلال سیستم وستیبولار ایجاد می گردند.

انواع قرص‌ سرگیجه

قرص‌ سرگیجه بر اساس مکانیسم اثر به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • قرص‌های آنتی هیستامین: این قرص‌ها با کاهش فعالیت گیرنده‌های هیستامین در گوش داخلی، به بهبود عملکرد آن کمک می‌کنند. بتاهیستین، دیمن هیدرینات و دیفن هیدرامین از جمله قرص‌های آنتی هیستامین هستند که برای درمان سرگیجه استفاده می‌شوند.
  • قرص‌های کورتیکواستروئیدها: این قرص‌ها با کاهش التهاب در گوش داخلی، به بهبود علائم سرگیجه کمک می‌کنند. پردنیزون و دگزامتازون از جمله قرص‌های کورتیکواستروئید هستند که برای درمان سرگیجه استفاده می‌شوند.

بهترین قرص سرگیجه برای شما کدام است؟

بهترین قرص سرگیجه برای شما، بستگی به علت سرگیجه شما دارد. پزشک با توجه به علت سرگیجه شما، بهترین دارو را برای شما تجویز خواهد کرد.

در اینجا، به بررسی بهترین قرص‌های سرگیجه برای انواع مختلف سرگیجه می‌پردازیم:

  • سرگیجه ناشی از بیماری منیر

بتاسرک یا بتاهیستین بهترین قرص برای درمان سرگیجه ناشی از بیماری منییر است. این دارو با افزایش جریان خون در گوش داخلی، به کاهش علائم سرگیجه کمک می‌کند.

  • سرگیجه ناشی از اختلالات گوش داخلی

بتاهیستین و دیمن هیدرینات از جمله قرص‌های موثر برای درمان سرگیجه ناشی از اختلالات گوش داخلی هستند.

  • سرگیجه ناشی از میگرن

بتاهیستین، دیمن هیدرینات و دیفن هیدرامین از جمله قرص‌های موثر برای درمان سرگیجه ناشی از میگرن هستند.

  • سرگیجه ناشی از بیماری حرکت

دیمن هیدرینات، دیفن هیدرامین و متوکلوپرامید از جمله قرص‌های موثر برای درمان سرگیجه ناشی از بیماری حرکت هستند.

  • سرگیجه ناشی از افسردگی

داروهای ضد افسردگی، مانند فلوکستین و سرترالین، می‌توانند به درمان سرگیجه ناشی از افسردگی کمک کنند.

  • سرگیجه ناشی از مصرف داروها

در صورت بروز سرگیجه ناشی از مصرف برخی داروها، پزشک ممکن است مصرف آن داروها را قطع کند یا دوز آن را کاهش دهد.

قرص سرگیجه

ماهیت و نوع سرگیجه در زمان دارو درمانی باید مشخص باشد

در زمان تجویز دارو باید نوع سرگیجه بیمار مشخص باشد. زمانی که سیستم وستیبولار دچار اختلال شده و بیمار احساس سرگیجه می‌کند پزشک باید یک روش جهت کنترل آن انتخاب کند.

گزینه های قدیمی در مواجهه با این بیماران بسته به علت علائم شامل مشاهده، درمان‌های جسمی و مدیریت دارویی بود. امروزه دارو درمانی در سرگیجه و نیز جراحی‌ برای سرگیجه با منشا وستیبولار گاه در برخی موارد مفید هستند البته برای انجام چنین مواردی باید بیماران را با دقت انتخاب نمود. درمان های دارویی که معمولا برای اختلالات وستیبولار محیطی استفاده می‌شوند، غیر اختصاصی هستند. در اغلب موارد دارو فقط برای تسکین علائم(مانند سرگیجه) استفاده می‌شود و نه برای درمان علت آن.

قرص درمان جابجایی مایع گوش میانی

تقسیم بندی داروهای تجویزی برای سرگیجه

به طور کلی داروها به دو دسته تقسیم می‌شوند، مهار کننده های عمومی وستیبولار و داروهای مورد استفاده برای درمان یا پیشگیری از حملات سرگیجه ای خاص مثلا در بیماری منییر یا میگرن وستیبولار.

اگرچه هدف اولیه از تجویز داروها کاهش سرگیجه بیمار است، بسیاری از داروها ممکن است توانایی مغز در مکانیسم جبران را کاهش داده بنابراین فقط باید برای مدت کوتاهی استفاده شوند. درمان رایج برای سرگیجه درمان اولیه‌ی علائم است.

دارو درمانی در سرگیجه

اگر سرگیجه در پی یک علت و به صورت ثانویه باشد مثل عفونت یا مشکلات عروقی، علت اصلی باید در کنار سرگیجه درمان شود. اگر حملات سرگیجه وجود دارد مانند بیماری منییر دارو درمانی می تواند برای پیشگیری از علائم بعدی و نیز درمان در زمان وقوع علائم باشد.

برخی داروها به علت تاثیرات سمیت محیطی یا تاثیر بر مسیرهای مرکزی وستیبولاری که دارند می‌توانند سرگیجه ایجاد کنند که برخی برگشت پذیر و برخی دائمی هستند. توجه شود موارد زیر به صورت کلی است و برای تجویز دارو حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان دارویی برای سرگیجه

برای اکثر بیماران دارای سرگیجه ناشی از جابجایی مایع گوش میانی هیچ داروی اختصاصی وجود ندارد. یک سری داروهای سرکوب کننده علایم مانند بنزودیازپام ها، آنتی هیستامین ها، و داروهای انتی کولینرژیک وجود دارد. این داروها در جلوگیری از وقایع حاد سرگیجه موثر نیستند اما می توانند شدت آن را کاهش دهند و باعث کنترل علایم چون تهوع شوند.

داروهای ضد سرگیجه برای درمان علامتی سرگیجه و تهوع

دارو درمانی در سرگیجه شامل  گروهی از داروها هستند که میتوانند به بیماران مبتلا به سرگیجه یا بیماری حرکت کمک کنند. این داروها عبارتند از:

بنزودیازپین ها (Benzodiazepines)

آنتی هیستامین ها (Antihistamines)

آنتی کولینرژیک ها (Anticholinergics)

نورولپتیک ها (Neuroleptics)

آنتاگونیست های کلسیم (Calcium antagonists)

سروتونرژیک ها (Serotonergics)

رایج‌ترین داروهایی که تجویز می‌شوند شامل بنزودیازپین‌ها، آنتی هیستامین‌ها و آنتی کولینرژیک‌ها هستند. این داروها مانع از وقوع سرگیجه نمی‌شوند و معمولا شدت حمله و تهوع فرد را کاهش می‌دهند. تاثیرات جانبی اصلی در این قبیل داروها ایجاد خواب آلودگی است. استفاده مداوم از مهارکننده‌های وستیبولار برای سرگیجه باعث مهار عملکرد مغز شده و نمی تواند به طور مناسبی ورودی‌های بینایی، حس عمقی و باقیمانده ورودی‌های وستیبولار را درک کند بنابراین روند جبران مرکزی را مختل می‌سازد.

قرص برای سرگیجه

پس مهارکننده‌های وستیبولار برای ضایعات یک طرفه ثابت و جبران نشده تنها در فاز حاد مناسب هستند و نباید به صورت مزمن مصرف شوند. دیازپام (والیم)، کلونازپام (کلونوپین)، لورازپام (آنتی وان) و آلپرازولام (زاناکس) بنزودیازپین‌هایی هستند که معمولا برای سرگیجه و پیشگیری از بیماری حرکت تجویز می‌شوند. مهارکننده های وستیبولار ملایم‌تر مانند مکلیزین (آنتی ورت)، دیمن هیدرینات (درامامین)، دیفن هیدرامین (بنادریل) و پرومتازین (فنرگان) بیشترین آنتی هیستامین‌های تجویزی برای سرگیجه و بیماری حرکت هستند.

انواع قرص سرگیجه

از جمله انواع قرص های سرگیجه می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • بتاسرک یا بتاهیستین
  • دیمن هیدرانات
  • سینارزین

بهترین قرص برای درمان سرگیجه و عدم تعادل

از بهترین قرص های درمان سرگیجه می توان به بتاهیستین خارجی اشاره کرد. در صورتیکه این قرص را پیدا نکردید اکتوسرک نیز گزینه خوبی است.

قرص بتاسرک در درمان سرگیجه و عدم تعادل

قرص بتاسرک حاوی بتاهیستین است که در کاهش حملات سرگیجه مصرف می شود. این دارو یک مسکن سرگیجه است و بهبودی مقطعی ایجاد می کند. مصرف قرص بتاسرک باید کوتاه مدت باشد و در صورت استفاده طولانی مدت موجب تنبلی سیستم وستیبولار می شود. بتاسرک یا بتاهیستین علاوه بر درمان سرگیجه، در موارد وزوز گوش نیز استفاده می شود. معمولا دوز 8 میلی گرم و مصرف سه بار در روز تجویز می شود.

قرص سرگیجه

قرص سینارزین در درمان سرگیجه و عدم تعادل

قرص سینارزین از گروه آنتی هیستامین ها است. قرص سینارزین نیز برای کنترل سرگیجه و اختلالات سیستم تعادلی تجویز می شود. قرص سینارزین معمولا باعث خواب آلودگی و سردرد می شود. از مصرف خودسرانه پرهیز کنید.

آیا قرص سرگیجه خواب آور هستند؟

داروهای سرگیجه به دلیل اینکه خاصیت آنتی هیستامین دارند خواب آور هستند.

برای درمان سرگیجه چی بخوریم؟

البته که باید در وهله اول نوع و ماهیت سرگیجه مشخص باشد. اما به طور کلی بهتر است مواد غذایی سدیم دار مانند نمک، کرفس واسفناج و پنیر و دوغ کم شود و در مقابل مواد غذایی حاوی پتاسیم مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیب و انگور، بیشتر شود.

سرور فتحی

سرور فتحی

سرور فتحی بیرانوند متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و مدیر کلینیک شنوایی سنجی، تجویز سمعک و سرگیجه آریاشهر مولف کتاب” توانبخشی شنوایی و زبان آموزی کودکان زیر۷سال دارای تقص شنوایی” و با سابقه ی 10 سال فعالیت در زمینه شنوایی شناسی ، تجویز سمعک و سرگیجه

3 پاسخ

  1. دایی من یکسال میشه سرگیجه داره به هیچ دارویی جواب نمیده از نطر عفونت گوش منفی هست و سی تی اسکن سر هم شده مشکلی نداره ازمایشات نرمال بود به کدوم متخصص باید مراجعه کنم شاید تشخیص بده که علت ش چیه

    1. با سلام. چه آزمایش هایی برای سرگیجه انجام داده اند؟
      آیا تست های تخصصی سرگیجه انجام شده است؟
      پیشنهاد می کنم به کلینیک سرگیجه تهران مراجعه کنید.

  2. سلام باتشکر از مقاله و متن خوبتون. من هر از چند گاهی دچر سرگیچه و تهوع میشم و دکتر چندتا قرص برام نوشته که میخورم و عالیه .البته موقت یک روزه مصرف میکنم نه بیشتر و دارو هام سیناریزین و بتاهیستین و کلوپرامید همچین اسمیه اگر درست نوشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *